Vegvesenet venter ikke på Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett, men er allerede i gang med å bygge opp igjen planleggingsstaben for E18-prosjektet vest for Oslo.
Vegvesenet venter ikke på Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett, men er allerede i gang med å bygge opp igjen planleggingsstaben for E18-prosjektet vest for Oslo. (Ill: ViaNova)

E18 Lysaker-Asker

Vegvesenet bygger opp igjen planleggingsstaben for E18

Viktig å komme raskt i gang med område med dårlige grunnforhold.

Revidert nasjonalbudsjett skal ikke opp i Stortinget før 21. juni, men prosjektleder Grete Tvedt i Statens Vegvesen er allerede i ferd med å bygge opp igjen planleggingsorganisasjonen for E18 mellom Lysaker og Asker.

Den ble nærmest over natten kuttet fra ca. 150 konsulenter til to, da det før jul i fjor ble klart at veiprosjektet ikke fikk midler over statsbudsjettet for 2019. De omlag 125 konsulentene, som var innleid fra Aas-Jakobsen, og Vegvesenets egne medarbeidere har derfor jobbet med helt andre prosjekter siden nyttår, forteller Grete Tvedt til Veier24.

– Vegvesenets ansatte har jobbet med andre av Vegvesenets prosjekter, som E16 og andre prosjekter i Oslo og Østfold, mens mange av Aas-Jakobsens konsulenter har jobbet med Regjeringskvartalet.

Kommer i gang sent i 2020

Tidligere i mai ble det imidlertid klart at regjeringen bevilger 340 millioner kroner til prosjektet i revidert nasjonalbudsjett, slik at planleggingsarbeidet kan komme i gang igjen. Tvedt har tidligere sagt at det vil ta et halvt år å bygge opp igjen planleggingsstaben, og det holder hun fast ved.

– Det er snakk om et stort antall personer som er lånt ut til en rekke andre prosjekter. Og de engasjementene må avsluttes på en god måte, så da tar det noe tid, sier Tvedt.

Slik det ligger an nå, tror hun at man kommer i gang med byggingen av ny E18 sent på høsten 2020. Det er et drøyt år senere enn det man i utgangspunktet hadde sett for seg.

I følge Tvedt er noe av det viktigste i prosjektet nå at man kan komme raskt i gang med anleggsarbeider på en strekning vest for Høvik, der grunnforholdene er så dårlige at jernbanen må innstilles mens det bygges en støttekonstruksjon. Disse arbeidene må derfor utføres i løpet av de seks ukene jernbanen er stengt om sommeren på grunn av vedlikeholdsarbeider.

– Dette er noe av det første som må gjøres, slik at vi kan opprettholde framdriften i prosjektet, og komme i gang med Høvik-tunnelen, sier Tvedt.

Hun legger til at Bane Nor og Statens vegvesen samarbeider om å gjøre vedlikeholdsarbeid på jernbanesporet samtidig som veiarbeidene skal pågå.

Prosjektdirektør Svein Røed i Statens Vegvesen har tidligere sagt til Veier24 at anleggsområdene som berører jernbanen må rekvireres fra Bane Nor i løpet av 2019, om Vegvesenet skal kunne jobbe på strekningen sommeren 2021.

I videoen under kan du fly over den planlagte E18, vestover fra Lysaker.

kjøper opp bygninger ved Høvik

For den videre planleggingen sier Tvedt at det er viktig å få gjort sendt over den nødvendige dokumentasjonen til KS2-behandling, altså den eksterne kvalitetssikringen av styringsunderlag og kostnadsoverslag før en investeringsbeslutning kan tas i Stortinget i form av en bompengeproposisjon. 

Veier24 har tidligere fått opplyst at bevilgningen i revidert nasjonalbudsjett i tillegg til prosjektering og utarbeidelse av konkurransegrunnlag for leveringer til prosjektet, i hovedsak vil bli brukt til grunnerverv langs den nye E18-traseen.

Grete Tvedt forteller at E18-prosjektet nå må ta opp igjen grunnervervsprosessen, slik at Statens vegvesen kjøper opp bygninger som skal rives.

– Prosjektet har ikke fått tilstrekkelige midler til hele det gjenstående grunnervervet, og må derfor prioritere. Bygninger nær jernbanen ved Høvik står nå først i køen, siden de må rives først, skriver Tvedt i en epost.

Forsiden akkurat nå