Slik håper byrådet at Filipstad vil se ut etter utbyggingen.
Slik håper byrådet at Filipstad vil se ut etter utbyggingen. (Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix)

E18 i Oslo

Opp i Oslo bystyre før sommeren: Lokk over E18 ved Filipstad

Byrådet, grunneierne og Vegvesenet er enige om prinsippene for utbyggingen.

  • Prosjekter

Lokk over E18 mellom dagens Hjortneskryss og Operatunnelen er et av grepene i Oslo kommunes utbyggingsplaner for Filipstad-området i Oslo. 

Byrådet opplyste onsdag at de er enige med grunneierne og Statens vegvesen om prinsippene for utbyggingen av av det byrådsleder Raymond Johansen kalte en av Oslos siste indrefileter, like ved Aker Brygge og Tjuvholmen i Oslo.

Flere tusen boliger, parker og et nytt badeanlegg inngår i byrådets planer for Filipstad. Lokket skal frigjøre størst mulig areal til utbygging, samtidig som dagens Ring 1 i følge Vegvesenets prosjektsider skal forlenges, og ligge oppå lokket fra dagens rundkjøring mot Tjuvholmen til rundkjøringen på Hjortnes.

12 års diskusjoner

Byrådet i Oslo presentert onsdag planer for hvordan området vil kunne se ut. Boliger, parker, næringsbygg og et nytt sjøbad skal bygges i bydelen som i dag preges av E18 og en konteinerhavn.

E18 skal legges under lokk forbi Filipstad, og oppå lokket skal Ring 1 forlenges, i tillegg til at det blir ekstra plass til bygging. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix

– Vi gir en del av byen tilbake til innbyggerne, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NTB.

Han mener det er aktuelt å bygge rundt 2.500 boliger på Filipstad, og at opptil 6.000 mennesker kan bo her.

Johansen ønsker å ta grep som kan sikre at det ikke bare er dem med «feitest lommebok» som sikrer seg de nye boligene.

Diskusjonene om utbyggingen av omstridte Filipstad har pågått i tolv år. Johansen regner med at reguleringsplanene for området vil bli lagt fram for behandling i bystyret før sommeren.

Forsiden akkurat nå