Samferdselsminister Jon Georg Dale hadde tatt med seg kunnskapsminister Jan Tore Sanner til pressekonferanse på en bru over E18 ved Høvik, hvor de presenterte regjeringens bevilgning på 340 millioner kroner. Sanner var der mest fordi han bor i området.
Samferdselsminister Jon Georg Dale hadde tatt med seg kunnskapsminister Jan Tore Sanner til pressekonferanse på en bru over E18 ved Høvik, hvor de presenterte regjeringens bevilgning på 340 millioner kroner. Sanner var der mest fordi han bor i området. (Foto: Per Helge Seglsten)

E18 Lysaker-Asker

E18-forsinkelsen i Bærum koster 100 millioner 

Fikk 340 millioner i revidert nasjonalbudsjett, men E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta blir ett år forsinket.

– Noe nøyaktig beløp har jeg ikke ennå, men byggingen av ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Asker blir i størrelsesorden 100 millioner kroner dyrere som følge av forsinkelsen i planleggingsarbeidet.

Det sier prosjektdirektør Svein Røed i Statens vegvesen til Veier 24 etter at samferdselsminister Jon Georg Dale tirsdag fortalte at regjeringen bevilger 340 millioner kroner til veiprosjektet i revidert nasjonalbudsjett.

Prosjektet opplevde at det ble bråstopp i planleggingsarbeidet fra nyttår, fordi regjeringen ikke bevilget penger til prosjektet i Statsbudsjettet for 2019. Vegvesenet hadde i 2018 brukt mer penger enn forutsatt til kjøp av grunn langs E18-traseen som skal utvides. 

Møtes allerede i morgen

Noen av de økte forsinkelses-kostnadene skyldes krav fra underleverandørene til Statens Vegvesen, men hverken Røed eller administrerende direktør Trond Hagen i rådgiverselskapet Aas-Jakobsen, som i praksis har bemannet prosjekteringsgruppa for E18-prosjektet vil si noe nærmere om detaljene i avtalen.

– Vi har inngått en avtale med Statens Vegvesen, og kontrakten vi har hatt med dem har løpt i påvente av nye bevilgninger til prosjektet sier Hagen.

Han forteller at Aas-Jakobsen skal i møte med Statens vegvesen allerede onsdag for å planlegge hvordan man skal komme igang igjen med prosjekteringen av motorveistrekningen som i utgangspunktet har en kostnadsramme på 15 milliarder kroner.

– 25 ansatte fra Aas-Jakobsen har deltatt i prosjektgruppen, men sammen med i størrelsesorden 10 underleverandører har vi hatt 125 personer involvert i planleggingen av E18-prosjektet. Det er selvsagt ikke bare å ta pause et halvt år, og fortsette som om ingenting har skjedd. Men det er positivt at vi nå kan starte opp igjen, og det vi kan bidra med, er at flest mulig at de som var med i planleggingen i fjor, kommer inn igjen i prosjektet. 

– Lar det seg gjøre?

– Det er mulig til en viss grad, men hvem som skal inn igjen i prosjektet, er det mange forskjellige faktorer som avgjør. Det blir klarere når vi har fått snakket med Vegvesenet om framdriften. Vi fryktet jo at det ville bli oppstart i prosjektet først om ett år, og hadde det blitt slik, ville det jo vært tyngre å reetablere prosjektgruppen, sier Hagen.

– Hvilke konsekvenser får oppstarten for deres ansatte? Er det noen som må legge om sommerferieplanene?

– Nei, det tror jeg ikke. Det handler mer om å stokke om internt, sier Hagen.

Han sier at det ikke vil gå ut over andre prosjekter når 125 planleggere nå skal gå i gang med E18 i Bærum igjen. Og i månedene som har gått siden nyttår, har E18-planleggerne jobbet på andre prosjekter.

I følge Aftenposten har for eksempel fem av dem de siste månedene jobbet den planlagte tunnelen på E6 mellom Abildsø og Alnabru.

2. mai intervjuet avisen også Vegvesenets prosjektleder for E18-utbyggingen, Grete Tvedt. Hun sa da at det ville ta omlag et halvt år å få på plass en ny, fullbemannet prosjektgruppe.

Den nye E18 vestover fra Oslo kan tidligst stå ferdig i 2027, og er blitt 100 millioner kroner dyrere som følge av forsinkelser på grunn av manglende finansiering. Ill: ViaNova

Dette skal pengene brukes til

Prosjektdirektør Svein Røed sier til Veier24 at Vegvesenet - forutsatt at bevilgningen vedtas i Stortinget - vil bruke de 340 millionene i til fortsatt kjøp av grunn langs E18-traseen, til utarbeidelse av konkurransegrunnlag for leveranser til prosjektet, og til videre prosjektering.

En av flaskehalsene i planleggingsarbeidet, er et område i nærheten av Høvik stasjon der grunnforholdene er så dårlige at togene ikke kan gå de ukene veiarbeidene pågår. Det betyr at arbeidene må gjøres om sommeren, mens jernbanen likevel har stengt i forbindelse med oppgradering av jernbaneinfrastruktur.

Dette gjør at det ikke er mulig å hente inn mer enn ett av de to årene man fryktet byggestarten ville bli forsinket da det ble klart at budsjettmidlene uteble i 2019.

Opprinnelig var planen å gjennomføre arbeidene på dette strekket sommeren 2020, men det rekker man ikke, forteller Røed.

– Området må rekvireres i svært god tid, og hvis vi rekker å gjøre det i løpet av året, vil vi kunne gjennomføre arbeidene der sommeren 2021, sier han.

Med ett års forsinkelse, vil E18-parsellen kunne åpnes for trafikk i 2027.

– Alle må forholde seg til budsjettene

Samferdselsminister Jon Georg Dale hadde tatt med seg kunnskapsminister Jan Tore Sanner da 340 millioner-bevilgningen i revidert nasjonalbudsjett ble presentert tirsdag formiddag. Det skjedde i sterk trafikkstøy på en bru over E18 ved Høvik, ikke langt unna der kunnskapsministeren bor.

De to poengterte viktigheten av veiprosjektet, både for trafikkavvikling og miljø. På spørsmål fra Veier24 om hvorfor regjeringen ikke bevilget penger til prosjektet i fjor for å forhindre stansen i planleggingen, svarte Dale at det er blitt brukt penger som ikke er bevilget.

– Alle institusjoner må forholde seg til bevilgningene, sier Dale som ikke ville ta noen selvkritikk for at planleggingen har er blitt forsinket.

Dale mener at pengene som er bevilget nå, sikrer framdrift i vegprosjektet til det står ferdig. 

– Rent praktisk vil Stortinget kunne ferdigbehandle bevilgningen i midten av juni, men vi sender brev til Vegvesenet i dag, slik at de kan starte opp med en gang. Det er en av fordelene med å være en flertallsregjering, sier han.

Forsiden akkurat nå