DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet om driftskontraktene på Vestlandet: - Hadde håpet på større interesse

Men prisvariasjonene var ikke større enn Vegvesenet forventet.

Utsnitt av kart over DAGENS driftskontrakter på Vestlandet - det blir altså ikke seende slik ut etter 1. september i år.  Mesta sine områder er lysegule, mens Presis Vegdrifts er fiolette. Veidekke sine er mørkegule, og de grønne er NCC.
Utsnitt av kart over DAGENS driftskontrakter på Vestlandet - det blir altså ikke seende slik ut etter 1. september i år. Mesta sine områder er lysegule, mens Presis Vegdrifts er fiolette. Veidekke sine er mørkegule, og de grønne er NCC. Skjermbilde: Statens vegvesen
12. apr. 2019 - 14:41

I løpet av ei drøy uke er det åpnet pristilbud på fire av de fem driftskontraktene i Region vest som lyses ut i år:

Det har vært noen travle dager for Rune Henning Skår i byggherreseksjonen i Vegvesenets Region vest.

Kunne vært bedre konkurranse

– Hvor fornøyd er du med interessen for kontraktene?

Rune Henning Skår i Statens vegvesen Region vest. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Rune Henning Skår i Statens vegvesen Region vest. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg hadde håpet på større interesse. Selv om det var fire tilbydere i den ene kontrakten, så var det bare to ellers. Det er konkurranse med to tilbydere, ja, men det hadde vært bedre konkurranse med flere, sier Skår til Veier24.

– Hva med prisnivåene?

– I forhold til våre anslag er det ikke så stor variasjon, ikke mer enn vi forventer. Men litt mye sprik på de to første tilbudsåpningene, altså kontraktene for Nordfjord og Sunnhordland.

– På Østlandet er det kun en tilbyder noen steder og en konkurranse er blitt avlyst fordi prisnivået var for høyt?

– Slik har vi det heldigvis ikke på Vestlandet! Nå er det fulle rulle på alle avdelinger med evaluering og kontrollregning. Det blir nok noen medarbeidere som ikke får påskeferie, sier Skår til Veier24.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.