Eivind Opedal er nå daglig leder i firmaet Byggservice på Sandvoll, og har langt fra tenkt å gi seg med driftskontrakter.
Eivind Opedal er nå daglig leder i firmaet Byggservice på Sandvoll, og har langt fra tenkt å gi seg med driftskontrakter. (Foto: Statens vegvesen)

Eivind Opedal kan kapre en driftskontrakt på Vestlandet igjen

Nå er det firmaet Byggservice på Sandvoll i Sunnhordland som gjelder.

– Firmaet ditt ser ut til å ligge definitivt lavest med tilbudet på den femårige driftskontrakten for Sunnhordland, daglig leder Eivind Opedal?

– Ja, vi har jo drevet i bransjen siden 2006. Og vi ser det er store forskjeller i prisene, og enkelte steder er det liten konkurranse.

– Dere ligger over 70 millioner lavere enn nummer to på lista. Er du komfortabel med regnestykkene dere har gjort?

– Ja, de er vi komfortable med, sier Eivind Opedal til Veier24.

Opedal har vært med på mange driftskontrakter gjennom flere firmaer - blant annet i Opedal & Sønner, som ble solgt til KB Gruppen i 2012, og senere som distriktssjef på Vestlandet for NCC Roads. Og det er akkurat NCC som har dagens kontrakt 1207 Stord.

Driftskontrakten som er lyst ut i år, og hvor tilbudene ble åpnet i dag, heter 1208 Sunnhordland 19-24. Den består av den tidligere kontrakten 1207, minus riksveier, men tillegg av fylkesveiene i Sveio (de inngår i kontrakt 1106 Haugesund fram til og med 31. august i år.)

Det er fire firmaer som er interessert i driftskontrakten 1208 Sunnhordland, og tilbudene ser slik ut:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva. i kr.
Byggservice AS, Sandvoll 223.849.000
Mesta 298.320.570
Presis Vegdrift 367.999.928
NCC Road Services 382.867.823

NCC har hatt kontrakten siden 2013, og Eivind Opedal var som distriktssjef med på å regne på konsernets pris på kontrakten den gang.

650 kilometer vei

Driftskontrakt 1208 Sunnhordland 19-24 består av vel 650 kilometer fylkesvei samt 70 kilometer gang- og sykkelvei.

Oppdragsgiver har opsjon på ett års forlengelse, altså til 2025.

– Hvis vi tenker helt tilbake til begynnelsen, altså i 2005, så var faktisk Byggservice billigst på en driftskontrakt i dette området. Men da ble tilbudet forkastet fordi firmaet ikke hadde nødvendig kompetanse, forteller Opedal til Veier24.

NB: Vegvesenet skal som vanlig kontrollregne og evaluere tilbudene før endelig tildeling skjer.

Forsiden akkurat nå