Vossekontrakten går fra fjell til fjære. Her er de fleste av veiene i kontrakten markert med grønt.
Vossekontrakten går fra fjell til fjære. Her er de fleste av veiene i kontrakten markert med grønt. (Skjermbilde: Statens vegvesen)

To velkjente firmaer har lagt inn bud på Vossakontrakten 

Presis Vegdrift og Mesta konkurrerer også i denne kontrakten.

Driftskontrakt 1206 Voss er lyst ut igjen, og Presis Vegdrift ligger best an etter at tilbudene ble åpnet i dag.

Slik ser tilbudene ut:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva. i kr.
Presis Vegdrift  356.099.057
Mesta 377.649.833

Det er en differanse på rundt seks prosent i Presis Vegdrift sin favør.

Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.

Drøye 680 kilometer veg

Veiene som skal vedlikeholdes er 172 kilometer riksvei, 511 kilometer fylkesvei i Hordaland, samt nesten 60 kilometer med gang- og sykkelveier. Riksveidelen av driften går over tre år i denne kontrakten, mens fylkesveidelen går over fem år.

Oppgjørsformen er avtalt rundsum, med enhetspris for utførte mengder.

Startdato for kontrakten er 1. september i år, og den varer til og med august 2024.

Vegvesenet har opsjon på å utvide omfanget eller forlenge kontrakten.

Lemminkäinen fikk kontrakten i 2014. Da skilte det svært lite mellom to firmaer med de daværende navnene Lemminkäinen (nå YIT) og Opedal Drift (som senere gikk inn i Presis Vegdrift). Senere overtok Presis Vegdrift kontrakten da Lemminkäinen trakk seg ut av markedet for driftskontrakter.

I 2014 fikk Vegvesenet fire tilbud på fra 267 til 289 millioner kroner for driftskontrakt 1206 Voss.

Forsiden akkurat nå