DRIFT OG VEDLIKEHOLD

To velkjente firmaer har lagt inn bud på Vossakontrakten 

Presis Vegdrift og Mesta konkurrerer også i denne kontrakten.

Vossekontrakten går fra fjell til fjære. Her er de fleste av veiene i kontrakten markert med grønt.
Vossekontrakten går fra fjell til fjære. Her er de fleste av veiene i kontrakten markert med grønt. Skjermbilde: Statens vegvesen
11. apr. 2019 - 13:23 | Endret 11. apr. 2019 - 22:30

Driftskontrakt 1206 Voss er lyst ut igjen, og Presis Vegdrift ligger best an etter at tilbudene ble åpnet i dag.

Slik ser tilbudene ut:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva. i kr.
Presis Vegdrift  356.099.057
Mesta 377.649.833

Det er en differanse på rundt seks prosent i Presis Vegdrift sin favør.

Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.

Drøye 680 kilometer veg

Veiene som skal vedlikeholdes er 172 kilometer riksvei, 511 kilometer fylkesvei i Hordaland, samt nesten 60 kilometer med gang- og sykkelveier. Riksveidelen av driften går over tre år i denne kontrakten, mens fylkesveidelen går over fem år.

Oppgjørsformen er avtalt rundsum, med enhetspris for utførte mengder.

Startdato for kontrakten er 1. september i år, og den varer til og med august 2024.

Vegvesenet har opsjon på å utvide omfanget eller forlenge kontrakten.

Lemminkäinen fikk kontrakten i 2014. Da skilte det svært lite mellom to firmaer med de daværende navnene Lemminkäinen (nå YIT) og Opedal Drift (som senere gikk inn i Presis Vegdrift). Senere overtok Presis Vegdrift kontrakten da Lemminkäinen trakk seg ut av markedet for driftskontrakter.

I 2014 fikk Vegvesenet fire tilbud på fra 267 til 289 millioner kroner for driftskontrakt 1206 Voss.

Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.