Statlige IT-prosjekt koster, men gir mye igjen når det det lykkes

– Man kan sitte med inntrykk av at i statlig IT-utvikling går alt galt som kan gå galt. Men en forskjell på privat og stat er at vi skal rapportere i all offentlighet. For det andre bygger et prosjekt som vårt på svært detaljert regelverk, og et omfattende interessentkart.

Erik Johannessen i Vegdirektoratet.
Erik Johannessen i Vegdirektoratet. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Erik Johannessen, prosjektleder for nytt Autosys, Vegdirektoratet
20. nov. 2018 - 13:05

Med Vegvesenets nye IT-løsninger kan 300.000 bilsalg skje fra egen PC i stedet for å møte på trafikkstasjonen.

Et av Norges mest komplekse datasystem gjennomgår for tiden ekstrem oppussing og
fornying. Det har gitt nye løsninger for alle som skal registrere et kjøretøy, godkjenne
kjøretøy, melde tapt førerkort eller sjekke opplysninger om sine kjøretøy. Tirsdag åpnet en ny tjeneste der du over nettet kan sjekke førerkortet til den som skal låne eller leie bil av deg. En nyttig tjeneste i bildelingens tid.

Veien til nye IT-system for kjøretøy og førerkort har vært lang. Det første IT-baserte
kjøretøyregisteret ble tatt i bruk i 1981. På 2000-tallet ble det stadig klarere at systemet
trengte en real fornying. Men det var skjær sjøen, skulle vise seg, og i 2007 stanset
utviklingen opp. Også for fem-seks år siden ble det en «time-out» på grunn av
kostnadsoverskridelser og usikker framdrift.

For fem år siden la vi kortene på nytt. Med ny ledelse og etter hvert nye kontraktspartnere ble strategien å dele førerkort og kjøretøy i separate deler og legge opp til en rekke delleveranser.

Førerkortdelen kom over på ny plattform fra 2014 og deretter startet arbeidet med å legge en ny plan for den krevende kjøretøydelen, der den gamle stormaskinløsningen erstattes av en moderne arkitektur som fleksibelt kan tilføres ny funksjonalitet.

Dette er den virkelig store utfordringen. Autosys’ kjøretøydel håndterer viktige lovverk og
sender bilavgiftene til statskassa. Hvor komplekst det er kan best beskrives ved at systemet må takle 15 000 måter å kombinere opplysninger om kjøretøy på.

En annen måte å beskrive systemet er at det er navet i en omsetning på 300 milliarder
kroner i året: Kjøp og salg av kjøretøy, gebyr og avgifter til staten, bompenger, forsikring,
årsavgift med videre.

Vi har rullet ut en bransjeløsning for kjøp og salg av kjøretøy, en saksbehandlerløsning og selvbetjening på nett. Løsningene er godt mottatt hos brukerne. Syv av ti bruktbilsalg
mellom privatpersoner skjer nå på nettet og det vil si at flere hundre tusen bileiere sparer
seg for oppmøtet på trafikkstasjonene hvert år.

Systemet er et viktig verktøy for norsk bilpolitikk. Hvis politikerne bestemmer å gi avgiftslette til ladbare hybridbiler med en viss rekkevidde forutsetter det at systemet kan skille disse bilene fra andre hybrider.

Gjenstående leveranser kan koste anslagsvis 600 millioner kr. Etter restarten har prosjektet holdt seg innenfor kostnad, tid og omfang. Prosjektet har syv leveranser fram til 2021. I desember legger vi «kjøretøyopplysninger» med 44 millioner oppslag i året over på nytt Autosys. Nye tjenester utvikles løpende.

Samfunnet må ha fungerende register for kjøretøy og førerkort. Store utviklingskostnader til tross, Autosys på en modernisert plattform blir lønnsomt. Bilbransjen sparer tid, publikum sparer tid og Vegvesenets egen saksbehandling blir mer effektiv. Lønnsomhetsanalyser anslår nytteverdien til nærmere to milliarder kroner når alle tjenestene er rullet ut.

Man kan sitte med inntrykk av at i statlig IT-utvikling går alt galt som kan gå galt. Men en forskjell på privat og stat er at vi skal rapportere i all offentlighet. For det andre bygger et prosjekt som vårt på svært detaljert regelverk, og et omfattende interessentkart.

Våre registre skal fungere for næringsliv, for offentlige etater og for oss som privatpersoner. Vi har lært at jo mer komplisert et prosjekt blir, desto viktigere med tydelige mål. Klarer man også å etablere god prosjektkultur og forankring i ledelsen så kan komplekse systemer lykkes.

LES OGSÅ: «Beredskap når vegadministrasjonen splittes opp»

LES OGSÅ: «Innovasjon fra innsiden»

LES OGSÅ: «Vi, dei og oss»

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.