Fra kontraktsigneringen fredag 16. august: Fv. Roger Gjendem (byggeleder, Statens vegvesen) og Olav Megrund (prosjektleder, Statens vegvesen), Andreas Andenæs (daglig leder), Kristian Marstein Brøste (prosjektleder) og Leif Karstein Myrstad - alle tre i Christie & Opsahl.
Fra kontraktsigneringen fredag 16. august: Fv. Roger Gjendem (byggeleder, Statens vegvesen) og Olav Megrund (prosjektleder, Statens vegvesen), Andreas Andenæs (daglig leder), Kristian Marstein Brøste (prosjektleder) og Leif Karstein Myrstad - alle tre i Christie & Opsahl. (Foto: Anniken Westad, Statens vegvesen)

Fergekaier for nullutslippsferger

Skal bygge nye fergekaier på Halsa og Kanestraum

Statens vegvesen har inngått avtale med Christie & Opsahl.

Fergekaiene på E39-sambandet mellom Halsa og Kanestraum skal oppgraderes for å kunne ta i bruk nullutslippsferger fra 1. januar 2021.

Det er nå inngått en avtale med entreprenør Christie & Opsahl for dette arbeidet med en kontraktssum på 139 millioner kroner (ekskl. mva), skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Implenia hadde et tilbud på vel 156 millioner kroner på samme prosjekt.

– Vi starter på Kanestraum i begynnelsen av september, og på Halsa i begynnelsen av oktober. Det blir med andre ord byggeaktivitet på begge sider samtidig, men fergene vil fortsette å gå som normalt i anleggsperioden, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen i meldingen.

Få endringer for trafikantene

Anleggsarbeidet vil ikke føre til endringer for trafikantene, bortsett fra mindre justeringer i av- og påkjøringen til ferga:

  • På Halsa skal hovedkaia (nordkaia) utvides og forlenges, og fram til den står ferdig til våren vil trafikken gå via sørkaia.
  • På Kanestraum vil ferga legge seg til ved midlertidige konstruksjoner i byggetiden, først på nordsiden og i siste fase på sørsiden.

Oppstillingsfeltene vil være de samme som i dag.

Dette skal gjøres

  • Halsa nord: Eksisterende brubås skal beholdes, men hovedkaia på Halsa skal utvides i bredden (til cirka åtte meter) og forlenges fra cirka 60,5 til cirka 90 meter.
  • Halsa sør: Den gamle kaia skal rives, og det skal bygges ny komplett kai og brubås.
  • Ved piren på sørsiden skal det etableres en liggekai med tilhørende erosjonssikring.
  • Kanestraum: Her skal det etableres en fergekai med to brubåser og med fendring på begge sider. Brubåsen på nordsiden skal beholdes, men brua blir utvidet i bredden.
  • Kaien og brubåsen på sørsiden skal rives i sin helhet og erstattes med ny og lengre kai og bås.
  • Det skal mudres til tilstrekkelig dybde for den nye kaien, og veien/fyllingen frem til kaia vil bli utvidet.

Når arbeidet står ferdig vil alle kaiene i sambandet ha en effektiv lengde på cirka 90 meter.

Ved kaiene skal det også gjennomføres forberedende arbeid for lade- og fortøyningsutstyr. Monteringen av dette utstyret er rederiets ansvar.

Andre utbedringer i tillegg

En kai vil stå ferdig på hver side av sambandet før 1. januar 2021. Arbeidet vil deretter fortsette en periode frem mot ferdigstilling sommeren 2021.

– Vi skal også bygge om på landområdet på Kanestraum. Dette arbeidet er ikke en del av denne kontrakten, men vil bli lyst ut som en egen entreprise med planlagt oppstart mot slutten av anleggsperioden i 2021, sier Megrund i meldingen.

Forsiden akkurat nå