Sambandet Årvik-Koparnes kan bli uten dieseldrift i framtiden. For de andre to fergerutene kreves det Tier III-standard på utslippet.
Sambandet Årvik-Koparnes kan bli uten dieseldrift i framtiden. For de andre to fergerutene kreves det Tier III-standard på utslippet. (Skjermbilde: Statens vegvesen)

Tre ferger på Sunnmøre skal ha ny operatør - fylket vil ha tilbud på flere typer drift 

Nye tiårige kontrakter på gang.

Møre og Romsdal fylkeskommune lyser ut driften av tre fergestrekninger på Sunnmøre for rundt ti år fra 2021.

Dels vil fylket ha ferger som tilfredsstiller utslippskrav definert som Tier III. For en av kontraktene - fylkesvei 61 Årvika-Koparneset - vil fylket også ha tilbud for ferger som ikke går på diesel.

– Møre og Romsdal har satset tungt på miljøferger. Det koster mye, og presser økonomien vår. For to av fergesambandene krever vi Tier III-nivå på NOx-utslippene, og det er et svært strengt krav. For det tredje sambandet krever vi det samme, og ber i tillegg om et alternativt tilbud på fergedriften, hvor operatøren stiller med noe annet enn tradisjonell dieselferge. Eldrift kan være en mulighet, eller såkalt retrofit, altså at eksisterende fartøy bygges om til å møte de nye kravene, forteller Jesper Wiig, kontraktssjef i fylkeskommunen til Veier24.

– Sambandet Årvika-Koparneset har gode, fine kaier, men hvis det skulle bli eldrift i framtiden så må det til nye installasjoner på land, sier han.

– På sambandet Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya skal alle kaiene bygges om før 2025. De som vil drive fergestrekningene må dermed levere materiell som er tilpasset dagens standard og som kan fungere bra fram til moderne fergekaier er klare, sier han til Veier24.

De tre fergesambandene

Norled driver sambandene i dag, med konvensjonelle ferger. Det er disse fergestrekningene det er snakk om:

  • Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya (ca 81.500 brukte personbilenheter i 2018)
  • Årvika-Koparneset, fylkesvei 61 (ca 289.000 brukte personbilenheter i 2018)
  • Volda-Lauvstad (ca 148.000 brukte personbilenheter i 2018)

De to første er på ytre Sunnmøre, og den siste på indre Sunnmøre. Kontraktsperioden for de to første er 2022-31, og for Volda-Lauvstad er den 2021-31. I utlysingen kalles kontraktene samlet for "Ytre Sunnmøre 2021-2031".

Fylkeskommunen vil inngå en kontrakt på hele oppdraget.

For hovedtilbudet stilles det altså krav til konvensjonelle hovedfartøy med NOx-utslipp som ikke overstiger Tier III-kravet på alle tre sambandene (Tier II-krav for overgangsfartøy/reservefartøy på sambandet Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya).

Tilbyder skal også levere ett alternativt tilbud, som omfatter krav til maksimale miljøbelastninger for hovedfartøyet på sambandet Årvika-Koparneset.

Frist for å gi tilbud er 20. september i år.

Forsiden akkurat nå