Fergeleiene på strekningen Halsa-Kanestraum skal bygges om for å trafikkeres med hybridferger. Bildet er fra dagens fergeleie på Kanestraum.
Fergeleiene på strekningen Halsa-Kanestraum skal bygges om for å trafikkeres med hybridferger. Bildet er fra dagens fergeleie på Kanestraum. (Foto: Google Maps)

Halsa-Kanestraum E39

Bare to vil bygge nye kaier for hybridferger på E39

Spesialist på fergekaier ligger best an.

Ferga på E39 Halsa-Kanestraum i Møre og Romsdal skal etter hvert trafikkeres av nye miljøvennlige ferger med elektrisk drift (hybridferger), og nå skal fergekaiene bygges om for å passe til de nye fergene.

Ved tilbudsåpning i går hadde to entreprenører levert pris på oppdraget:

Entreprenør Tilbudspris eks. mva. i kr. 
Christie & Opsahl 138.984.881
Implenia 156.530.232

Molde-entreprenøren Christie & Opsahl som har spesialisert seg på bygging av infrastruktur til fergekaier, ligger best an prismessig, men tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før en beslutning tas.

Dette skal gjøres på Halsa fergekai

Vegvesenet opplyser at arbeidet på Halsa består i breddeutvidelse og forlenging av nordkai med komplett ny fendring. Det skal bygges nytt landkar og ny kai på Halsa sør. Arbeidet vil omfatte full utskifting/ombygging av landkar, skråninger og erosjonssikring samt ny fergekaibru med tilhørende installasjoner. Det skal også etableres ny liggekai på sørsiden av pir for Halsa sør, inklusiv erosjonssikring. De nye kaiene skal tilpasses for lade- og fortøyningsutstyr.

Alle arbeidene skal utføres mens dagens fergedrift går som normalt.

Og dette skal gjøres på Kanestraum fergekai

På Kanestrøm skal det bygges ny hovedkai med fendring på begge sider. Det må utdypes og erosjon må sikres i begge brubåser. Fergebru sør fjernes og landkar rives. Arbeidet vil omfatte full utskifting/ombygging av landkar, skråninger, utdyping inklusiv sprenging og erosjonssikring samt ny fergekaibru med tilhørende installasjoner.

Halsa-Kanestraum forbinder Nordmøre med Trøndelag på E39. Ill: Google Maps

Arbeidet omfatter trekkerørstraseer inn til teknisk bygg og videre ut til ladetårn og fortøyningsautomat.

For begge kaier inngår mindre arbeid med elektro og hydraulikk.

Arbeidene må tilpasses slik at fergetrafikken over eksisterende fergekaier i utgangspunktet kan gå uhindret i anleggsperioden.

Vegvesenet opplyser at pris ikke er det eneste tildelingskriteriet.
 
Vegvesenet satser på oppstart i september i år,og arbeidene skal være ferdige 1. juni 2021.

 

Forsiden akkurat nå