Stadig flere krever at fotgjengere, syklister og kollektivtransport nå skal overta mer av asfalten.
Stadig flere krever at fotgjengere, syklister og kollektivtransport nå skal overta mer av asfalten. (Foto: Terje I. Olsson)

Trafikk i byene

Ikke bare i Oslo at bilene må vike: Berlin har fått sin første «lekegate»

Mens bompenger og restriksjoner på bilbruk i by er tema i årets kommunevalgkamp, er Tyskland i full gang med å redusere bilbruken i praksis.

I begynnelsen av august åpnet Berlins første lekegate, etter gode erfaringer med tilsvarende prosjekter i Bremen og Frankfurt am Main.

Hver onsdag fra klokken 14 til 18 er en del av Böckhstraße i bydelen Kreuzberg stengt for all biltrafikk. Ja, selv syklister må stige av og trille gjennom gaten som i dette tidsrommet er forbeholdt lekende barn og naboer som vil drikke kaffe og prate.

Prosjektet varer ut september, og skal så evalueres.

Planlegger flere tilsvarende lekegater

Prøveprosjektet kom i stand på initiativ fra en allianse rundt den private organisasjonen Deutsches Kinderwerk (DKHW) med støtte av bydelsutvalget i Friedrichshain-Kreuzberg. Lederen for DKHW, Holger Hofmann, håper nå at Böckhstraße skal danne skole i Berlin og at man får mange slike lekegater.

Alle barn har krav på et trygt sted å leke, og foreldre og naboer skal ha en plass å møtes, sier han ifølge avisen Berliner Morgenpost.

I tillegg til Böckhstraße er det tatt initiativ til tilsvarende lekegater i Gneiststraße i bydelen Pankow og i Gudvangerstraße i Prenzlauer Berg. Prosjektet i Gudvangerstraße ble formelt vedtatt allerede for fire år siden, men en av beboerne bragte det inn for retten. Hun var ikke villig til å flytte bilen fra parkeringsplassen foran huset. Det skal være inngått et forlik i saken, men foreløpig har intet skjedd.

Kamp om gaterommet

Hver onsdag fra klokken 14 til 18 er en del av Böckhstraße i bydelen Kreuzberg stengt for all biltrafikk. Foto: Terje I. Olsson

Innføring av lekegater i Berlin er bare ett av svært mange tiltak og prosjekter som viser at det pågår en voldsom kamp om gaterommet i tyske byer. Og det er ingen tvil om at i første rekke er skytset rettet mot bilen og bilistene. Stadig flere krever at fotgjengere, syklister og kollektivtransport nå skal overta mer av asfalten.

I de fleste tyske byer er det for lengst innført 30 km/t på gater og veger forbi barnehager, skoler, sykehus og syke-/aldershjem. Parkeringsplasser i bysentrene inndras over en lav sko, og parkeringsgebyrene øker fra år til år.

Også bøtene for trafikkforseelser som ulovlig parkering, øker sterkt. Det satses stort på bygging av nye sykkelveier og i Berlin planlegges nå 11 egne sykkel-ekspressveger.

Neste: bilfrie shoppingsoner

Mens bilen og bilistene kan gå en dyster framtid i møte, er det «vår» for fotgjengere og syklister året rundt i Berlin, hvor det som ellers i den nordlige halvdelen av Tyskland er flatt terreng, og fine sykkelforhold.

Nå håper aktivistene i Berlin på å få til et prestisjeprosjekt før jul: bilfrie shoppingsoner. I første rekke ønsker man å innføre bilfrie søndager i adventstiden i Friedrichstraße. Det er den store handlegaten i den østlige delen av byen som med dette tiltaket vil utfordre Kurfürstendamm i Vest som shoppinggate.

 

Forsiden akkurat nå