Olav Kyrresgate ble rustet opp tidlig på 1990-tallet. Nå skal en av Bergens mest travle kollektivtrafikk-gater få bedre tilgjengelighet for passasjerer og myke trafikanter.
Olav Kyrresgate ble rustet opp tidlig på 1990-tallet. Nå skal en av Bergens mest travle kollektivtrafikk-gater få bedre tilgjengelighet for passasjerer og myke trafikanter. (Skjermdump: Google Maps)

Olav Kyrres gate i Bergen

Anleggsgartner fikk storjobb: Skal ruste opp Bergen-gate for 52 millioner

Olav Kyrres gate skal bli bedre tilgjengelig for passasjerer og myke trafikanter.

Olav Kyrresgate i Bergen er en del av E16 og fylkesvei 585, og en av byens mest trafikkerte holdeplassområder. Sist gaten fikk en ansiktsløfting, var tidlig på 1990-tallet, men nå er det klart for å ruste opp gaten igjen.

Fire firmaer leverte inn tilbud på oppdraget, men det var anleggsgartner Svein Boasson AS på Kokstad fikk oppdraget som er verd 52.038.052 kroner. Totalt  koster opprustingen 81,9 millioner kroner.

Gateprofilen endres

I Bergen venter man nå på at den nye bybanen fra Fyllingsdalen skal føres inn til sentrum, med endeholdeplass i Kaigaten. Men før det kan skje må Opprustingen av Olav Kyrres gate mellom Småstrandgaten og Vaskerelven være ferdig. Det er det arbeidet som settes i gang nå.

Olav Kyrres gate er ca 380 meter lang og gatens profil vil bli noe endret i forhold til i dag. Deler av dagens kjørebaner bygges om til nye holdeplasser for kollektiv og fortau utvides. Det skal også legges ned rullevennlig dekke i ca 1,5 meters bredde gjennom gaten, på siden som vender mot byparken. Det vil ikke bli merket sykkelveg gjennom gaten.

Når opprustingen av Olav Kyrres gate er ferdig vil den ha universell utforming, og være lettere tilgjengelig for kollektivtrafikkpassasjererer og myke trafikanter.

Må stenge gaten i ett år

Det er imidlertid beregnet at gaten må stenges for ordinær trafikk i omtrent et år mens arbeidene pågår, og det må lages midlertidige, trafikkregulerende tiltak i kryss, nye busstraseer, midlertidige og permanente holdeplasser for rutebusser, og midlertidige holdeplasser for flybuss i andre av Bergens sentrumsgater.

Også for varelevering skal det lages midlertidige traseer og ryggesluser, som fjernes når Olav Kyrres gate åpnes for trafikk igjen.

Fortau og fotgjengeroverganger skal imidlertid holdes åpne, og brann og ambulansekjøretøy skal kunne ha adkomst i hele byggeperioden.

Forsiden akkurat nå