Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
13:01:52

Nyhetsstudio

SisteMest lest
10:18 - NTB

Regjeringen med ny satsing på verdensrommet – Norge skal bli ledende innen romfart

Næringsministeren vil at 2026 skal bli et «romår» hvor det satses ekstra på å gjøre norsk romvirksomhet synlig i inn- og utland.

Torsdag behandles forslaget til en ny romlov i Stortinget, som skal erstatte den 65 år gamle loven vi har fra før av, melder NRK. Den nye loven skal blant annet bidra til næringsutvikling, innovasjon og fredelig utforskning av verdensrommet.

– Det er helt nødvendig og viktig at vi oppdaterer rompolitikken vår. Det har skjedd dramatisk mye på sju år, både militært, sivilt og kommersielt. Rom er blitt mer aktuelt enn noen ganger før, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Regjeringens målsettinger for rompolitikken er at Norge skal bli en ledende romnasjon, og skal være best på hva som skjer i Arktis. I tillegg at Andøya skal være et av de mest attraktive stedene i verden for å skyte opp satellitter, og at Norge skal være front innen sivilmilitær romvirksomhet.

– Vi har en jobb å gjøre med å forstå hvor mye vi påvirkes av det som skjer i verdensrommet. Dette er storpolitikk. Samtidig skaper det en ny industri i Norge som er kjempespennende. Her har vi muligheten til å ta på oss en enda større ledertrøye på noe vi allerede er gode på, sier hun.

Satsingen markeres også med at 2026 skal være et «romår» i Norge.

– Vi har store ambisjoner. Norge skal være en foregangsnasjon innen romvirksomhet. Vi skal «make space sexy again», sa Myrseth da hun torsdag morgen innledet konferansen Spaceport Norway 2025 i Oslo, ifølge Aftenposten.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS