Driftskontrakten, som er en målsumkontrakt, gjelder for perioden 2019 til 31.8.2024, samt opsjon på forlengelse 1+1 år. I tillegg er det en opsjon om å legge inn veistrekningen E6 Storhove - Øyer dersom denne settes i drift i løpet av kontraktsperioden.
Nye Veiers direktør for teknologi og utbyggingsstrategi, Anette Aanesland, forteller til veier24 at det tilsammen dreier seg om 122 km Europaveier.
– Det spesielle med denne kontrakten i forhold til andre driftskontrakter er at dette gjelder drift, inkludert elektro, av tilsammen syv vegstrekninger fordelt rundt om flere steder i landet.


– Dette er en pilotkontrakt der vi legger inn innovasjon og nytenkning som et av flere kriterier. Blant annet har Nye Veier etablert et eget innovasjonsfond der det kan hentes penger fra for tiltak som har et lengre perspektiv enn akkurat denne kontrakten, løsninger som vi kan dra nytte av i andre kommende kontrakter i Nye Veier.
– Hovedtanken bak denne driftskontrakten er at vi skal gi entreprenøren frihet og rom slik at vi får fram gode og effektive løsninger, både for byggherren og entreprenøren, forteller Anette Aanesland.
Hun forteller at kontrakten har en rekke prestasjonsmål. Maksimal trafikksikkerhet og optimal beredskap for hendelser, et betydelig hensyn til brukerne gjennom mål om oppetid og bar vei i vinterdrift, og en skade- og ulykkesfri driftsperiode er noen av prestasjonsmålene.
Ifølge utlysningen på Doffin har kontrakten en estimert anskaffelsesverdi på 500 millioner kroner.
Anskaffelsen gjøres etter BVP-metodikk (Best Value Procurement), med kvalifikasjon og selve konkurransen som de to trinnene i prosessen. Hensikten er å få et balansert forhold mellom beste pris, seriøsitet, innovasjon og andre kvaliteter i leveransen.