Nye Veier skal snart til med egen driftskontrakt. Her fra åpningen av Bamble og Kjørholt tunneler - deres første strekning som ble åpnet for et par uker siden.
Nye Veier skal snart til med egen driftskontrakt. Her fra åpningen av Bamble og Kjørholt tunneler - deres første strekning som ble åpnet for et par uker siden. (Foto: Immi Vegge/Nye Veier)

Nye Veier sikter på en landsdekkende driftskontrakt for vei og elektro - bransjen svarer med heiarop og skepsis

Blir lite vei i første omgang.

Nye Veier arrangerte leverandørkonferanse på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo onsdag. Omlag 260 personer fra bransjen møtte opp for å vite mer om status hos den statlige veiutbyggeren.

På tampen av dagen var aktører fra drift-og vedlikeholdssektoren invitert til et eget arrangement for å høre mer om hvordan disse kontraktene blir seende ut. De blir ganske anderledes enn det som er vanlig praksis i dag.

De vil nemlig samle alle sine veistrekninger i en felles drift- og elektrokontrakt.

Bransjesamarbeid

Nye Veier er klare på at de ønsker innspill fra bransjen på hvordan disse nye driftskontraktene skal utarbeides. Fagansvarlig for drift og vedlikehold Tor Alf Høye peker på oppgjørsmodellen og den kommersielle delen, er en av de største forskjellene, sammenlignet med Vegvesenets modell.

Dette innebærer blant annet at det er en deling av fortjeneste og risiko, som igjen kan overføres over flere år i kontraktsperioden. Ikke ulikt slik det praktiseres i Finland. Det legges også opp til en bonusordning der det er penger å hente på for eksempel lite nedetid på aktuelle strekninger. Dette vil ifølge Nye Veier kunne motivere til å stenge når det er minst mulig trafikk, for eksempel.

– Samtidig vil vi å løfte beskrivelsene og gjøre dem mer funskjonsbasert, forklarer han overfor veier24.

Andre stikkord er mer frihet til entreprenør og forenkling av dokumentasjon.

Det er også snakk om å legge av en pott med penger til innovasjon innen drift og vedlikeholdsaspektet. Det er faktisk opp til vurdering å legge innovasjon inn som kravspesifikasjon i kontrakter.

Det ble også lagt vekt på at det påkreves kvalitet i alle ledd, og at entreprenører skal levere til rett pris, tid og kvalitet. Dette gjelder naturligvis også hos underentreprenører, og det legges opp til en ordning der hovedentreprenør konkurranseutsetter sine oppdrag.

LES OGSÅ: Første Nye Veier-prosjekt åpnet: – En fantastisk følelse

Spennende

Som sagt ønsker utbyggeren innspill fra bransjen, og mange aspekter rundt hvordan man driftskontraktene blir, er ikke klart per i dag. 

Det kom mye informasjon på kort tid og mange spørsmål ble reist. Det er imidlertid tydelig at bransjeaktørene har ønsket seg nye metoder å tenke driftskontrakter på, og dette ble omtalt som spennende fra flere hold.

Høye forklarer at innspill vil bli tatt med når den endelige kontraktsformen skal snekres sammen. 

Lite gunstig pilotkontrakt

Det er imidlertid skepsis å spore når det gjelder den første kontrakten som skal lyses ut. Denne går fra 2019 og varer fem år fram i tid.

I løpet av denne kontraktsperioden vil Nye Veier administrere drøyt 11 mil med vei - spredt rundt på flere steder. 

Altså er det snakk om lite arbeid på et stort område. 

En av tilhørerne som synes dette er veldig spennennde, er administrerende direktør i Svevia Norge, Lars Reitan.

– Det er så mange nye tanker, at vi rett og slett må trekke oss tilbake og lese gjennom det både to og tre ganger for å forberede oss på det som kommer, sier han til veier24. 

Administrerende direktør i Svevia Norge, Lars Reitan Foto: Martin Gramnæs

Han mener at dette er spennende på alle mulige måter, og at de som aktør vil bli med på dette, på en eller annen måte. 

– Det er en spennende tid, med fylkeskommunene som tar over fylkesveiene, og Nye Veier som er et vekstområde, kommenterer han. Samtidig må vi se hva vi som relativt liten aktør har kapasitet til. 

Men også han er skeptisk til den første pilotkontrakten. Det er kort tid, lite volum, lite penger og mye arbeid for å kunne få den kontrakten, mener han.

– Og det er altså noe vi må prioritere foran andre, poengterer Reitan.

Må modnes

Høye erkjenner at pilotkontrakten er langt fra optimal, men han tror absolutt at aktørene vil være med, og at tanken må modnes.

– Her er mange nye tanker og ny utvikling. Vi ønsker jo å ha et samarbeid for å finne de nye løsningene. 

– Men det er klart at vi kunne tenke oss lengre strekninger og lengre varighet, men det kommer etterhvert som det åpnes nye veier.

LES OGSÅ: Entreprenører fikk minst 6,3 millioner i bøter for dårlig vinterdrift forrige sesong

Forsiden akkurat nå