BRUER

Veisalt har ødelagt undersida av Strømsøbrua. Opprusting gir den nye tiår

Ny betong sprøytes på med høyt trykk.

Strømsøbrua over Drammenselva er i ferd med å pusses opp, og vil få flere tiårs ekstra levetid til tros for skadene flere års inntrenging av veisaltet vann har påført brubetongen.
Strømsøbrua over Drammenselva er i ferd med å pusses opp, og vil få flere tiårs ekstra levetid til tros for skadene flere års inntrenging av veisaltet vann har påført brubetongen. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
18. sep. 2019 - 13:17

Veisalt som har rent inn under bruplata etter at Strømsøbrua i Drammen ble bygget i 1966, har trukket inn i betongen, slik at armeringen har begynt å ruste, og betongen har sprukket opp og løsnet. Nå er en omfattende rehabilitering i ferd med å øke bruas levetid med flere tiår, skriver Vegvesenet på sine hjemmesider.

– Arbeidet på Strømsøbrua består i å erstatte skadet betong med ny betong på hele undersiden av brua, forteller byggeleder i Statens vegvesen Øyvind Lindland.

Den skadede betongen meisles bort. Det utføres med håndholdte elektriske piggemaskiner, noe som er et svært tungt arbeide. Når et felt av brua er meislet ferdig, går man på med sandblåsing av armeringsjernene som er frilagt, for å få skikkelig feste eller heft til ny betong som skal sprøytes på til slutt.

Betongen sprøytes på undersiden med høyt trykk slik at det får god heft til gammel betong og armering i et opptil 4-5 cm tykt lag.

Kontroll på utslippene

Der det er mest skader brukes det vannmeisling istedenfor elektriske piggemaskiner for å få løs betongen. Det kreves svært mye vann, og vannstrålen har et trykk på cirka 1000 bar.

Noen steder har veisaltet gjort store skader på betongen. <i>Foto:  Øyvind Lindland, Statens vegvesen</i>
Noen steder har veisaltet gjort store skader på betongen. Foto:  Øyvind Lindland, Statens vegvesen

Statens vegvesen leier inn Cautus Geo som følger nøye med på at pH- verdien (surhetsgraden) og turbiditeten (konsentrasjon av partikler) holder seg innenfor kravene. Slik unngår en at vannet i Drammenselva forurenses av arbeidene.

Når ett felt under brua er ferdig sprøytet, monteres nye vannavløp, og dryppneser limes ytterst på underkanten av brua. Slik sørger man for at det veisaltholdige vannet heretter drypper ned i elva og renner ut i sjøen, og ikke trekker inn brubetongen.

Halvannet års arbeid

Etter betongrehabiliteringen skal brua forsterkes på to akser. Til slutt må fugene i disse aksene byttes for å hindre lekkasje i utsatte punkter på brua.

– Alt dette arbeidet vi gjør nå, fører til at Strømsøbrua vil få en mye lenger levetid, forteller Lindland.

Arbeidene med å rehabilitere Strømsøbrua startet i oktober i fjor, og vil være ferdig en gang tidlig på våren 2020. Så langt er det meislet bort 17400 liter betong.

Totalprisen for betongrehabilitering, forsterkning av konsoll og fugeskifte blir på om lag åtte millioner kroner. Entreprenør på jobben har vært Consolvo AS.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.