TUNNELER

Tunnellyset svikter etter bare fem år - nå må 400 armaturer skiftes 

I 2017 var to tunneler på til sammen rundt 1930 meter ferdig rehabilitert. Men de nye armaturene viser seg å være for dårlige. Nå må all belysningen skiftes ut.

E39 Mundalsbergstunnelen og Bjørsviktunnelen sto ferdige i mai 2017.
E39 Mundalsbergstunnelen og Bjørsviktunnelen sto ferdige i mai 2017. Foto: Statens vegvesen
24. juni 2022 - 11:21

Vegvesenet har lyst ut en ny kontrakt for å skifte ut lysanlegget i både Mundalsbergtunnelen og Bjørsviktunnelen på E39 i Alver kommune i Vestland.

Vegvesenet skriver følgende i utlysingen: «Mundalsberg- og Bjørsvik-tunnelene ble oppgradert i 2016 og 2017  med blant annet nytt belysningsanlegg, tunnelene har en lengde på henholdsvis ca. 1085 meter og ca. 845 meter. Materialkvaliteten på lysarmaturene som ble installert har sannsynligvis vært for dårlig. Dette har medført at noen armaturer med fester har eiret (irret) i stykker. Man antar at det skyldes for høgt kobberinnhold i aluminiumslegeringen.»

Veier24 skrev om de to tunnelprosjektene da rehabiliteringen var ferdig i 2017.

Byggeleder Alf Holdhus i Vegvesenet sier til Veier24 at armaturene irrer så kraftig at det er fare for at de detter ned. Slike armaturer skal vanligvis ha en levetid på 20-25 år, og selve LED-pærene 10-15 år.

– Vi oppdaget det rett før projektet skulle formelt overleveres sommeren 2017. Så gikk entreprenør Tom Staurbakk AS konkurs rett før overleveringen. Så her er det ingen garanti, og vi må dekke det av egen lomme. Det er såklart en trasig situasjon å stå i for oss, sier han til Veier24.

Veier24 har forsøkt å komme i kontakt med innehaveren av det daværende entreprenørfirmaet for å få en kommentar, foreløpig uten å lykkes.

Så nå må altså all belysning i de to tunnelene skiftes ut.

Oppdraget går ut på å demontere all belysning på kabelstige i tunnelheng og levere til godkjent mottak, og deretter montere ny belysning. Arbeidet omfatter både innkjøringsbelysning og belysning i indre sone.

Vegvesenet beregner at Mundalsbergtunnelen har rundt 240 armaturer, mens Bjørsviktunnelen har rundt 165 armaturer. Avstanden mellom de to tunnelene er rundt 15 kilometer.

Frist for å bli ferdig med oppdraget er 15. februar 2023.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse 1. juli, og tilbudsfrist er 25. august.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.