Årsaken er at flere spørsmål knyttet til finansieringen av det store fylkesvegprosjektet fortsatt er uavklart.
Ekstraordinært møte
– Vi ba i sommer om et møte med Samferdselsdepartementet. Vi venter fortsatt på en konkret dato for møtet. Men i klartekst betyr dette at det ikke vil være mulig å komme fram med saksbehandling til fylkestingets samling 15. og 16. oktober, opplyser fylkesordfører Jon Aasen til Romsdals Budstikke.

Fylkeskommunen har bedt departementet om aksept for 40 års nedbetalingstid på lånene til Nordøyvegen. Dessuten ønsker fylkeskommunen svar på om subsidiene Staten betaler til hurtigbåtdriften for Nordøyane kan legges inn som en del av finansieringen for Nordøyvegen.
Det er foreløpig avsatt tid til et ekstraordinært fylkestingsmøte i Møre og Romsdal 20. november kun for å behandle spørsmålet om finansieringen av Nordøyvegen.
Må spare
Det står ikke så bra til med økonomien i Møre og Romsdal fylkeskommune. Selv uten Nordøyvegen må Møre og Romsdal spare inn minst 37 millioner kroner årlig i perioden 2019-22, ifølge en orientering fra fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik til fylkesutvalget.
Fylkeskommunen er en av to som går med underskudd. Guttelvik har tidligere advart sterkt mot å investere i Nordøyvegen, men den advarselen har politikerne valgt å ikke lytte til.
I analyseselskapet Deloittes basis scenario er investeringskostnaden for Nordøyvegen
estimert til 5.072 millioner kroner. Dette inkluderer både forventet prisstigning i
anleggsperioden (172 millioner kroner) og aktiverte byggelånsrenter (99 millioner kroner).
Møre og Romsdal fylkeskommune må finne dekning for henimot 1 milliard kroner i tillegg til den allerede vedtatte rammen for prosjektet.
LES OGSÅ: Oppdatert Deloitte-analyse: Nordøyvegen er fortsatt lønnsom
LES OGSÅ: Nå er det klart hvem som skal bygge Nordøyvegen - men først må finansieringen på plass