Oppdatert Deloitte-analyse: Nordøyvegen er fortsatt lønnsom

Analyseselskapet Deloitte har oppdatert rapporten sin om Fv.659 Nordøyvegen etter at den beregnede byggekostnaden sprakk. Vegprosjektet ligger an til å bli vel 1 milliard kroner dyrere enn beregnet. Likevel vil det være lønnsomt, er konklusjonen.

Fra tunnelpåhugget på Myklebust hvor alt er gjort klart for drivingen av Fjørtoftfjordtunnelen
Fra tunnelpåhugget på Myklebust hvor alt er gjort klart for drivingen av Fjørtoftfjordtunnelen Foto: Anne Marit Øksenvåg Johansen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. sep. 2018 - 12:01

Netto besparelse ved å bygge vegen vil være 611 millioner 2018-kroner, målt opp mot kostnaden ved fortsatt ferjedrift.

 Oppdragsgivere for rapporten er bedriftene I.P. Huse og Rostein AS i Sandøy kommune og over 50 bedrifter tilsluttet næringsforeningen i Haram kommune, som arbeider for å realisere Nordøyvegen.

 

Stort tap om prosjektet ikke realiseres

Dersom prosjektet ikke gjennomføres vil Møre og Romsdal fylkeskommune sitte igjen med en tapt investering og oppryddingskostnader i størrelsesorden 350 millioner kroner, fastslår rapporten.

Fylkestinget i Møre og Romsdal skal møtes i Geiranger 15. og 16. oktober. Der vil spørsmålet om skrinlegging av Nordøyvegen eller fortsatt bygging bli avgjort. Det siste betinger at den manglende milliarden er på plass.

Nordøyvegen er et ferjeavløsingsprosjekt som skal gi rundt 2800 mennesker i nåværende Haram og Sandøy kommuner fastlandssamband. Flere øyer skal bindes sammen med veger, bruer og undersjøiske tunneler. Tunnelpåhoggene er allerede utsprengt.

 

Sprakk voldsomt

Nordøyvegen skal finansieres med MVA-kompensasjon, bompenger, private og kommunale tilskudd, rentekompensasjonsmidler og ferjeavløsningsmidler, som betyr sparte ferjeutgifter for fylkeskommunen.

Fylkeskommunen hadde vedtatt en ramme for prosjektet på 3,9 milliarder kroner. Hovedkontrakten var beregnet å koste mellom 1,8 og 2,2 milliarder kroner. Det var derfor litt av et sjokk da Skanskas vinnertilbud endte opp med 3 milliarder kroner, 800 millioner mer enn Statens vegvesens høyeste estimat. I tillegg gjenstår elektroentreprisen som ikke er utlyst.

 

Investeringskostnaden blir over 5 milliarder

I Deloittes basis scenario er investeringskostnaden for Nordøyvegen estimert til 5.072 millioner kroner. Dette inkluderer både forventet prisstigning i anleggsperioden (172 millioner kroner) og aktiverte byggelånsrenter (99 millioner kroner).  

Bare SV av partiene på fylkestinget har så langt sagt nei til å være med på denne investeringen, som blant annet fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik og Transportøkonomisk Institutt mener er for stor.

I Møre og Romsdal venter store investeringskostnader på fylkesveger og bruer som det kan bli vanskelig å finne penger til de nærmeste årene.  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.