PROSJEKTER

Kontrakten signert: B&G starter på Seimsdalstunnelen i desember

Bertelsen & Garpestad er klare til å starte arbeidet med å utbedre Seimsdalstunnelen før nyttår. Nå er kontrakten signert.

Daglig leder i Bertelsen & Garpestad, Øyvind Langemyr, og Dina Lefdal, fylkesdirektør for infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune, signerte kontrakt om utbedring av Seimsdalstunnelen i Årdal kommune 28. oktober 2020.
Daglig leder i Bertelsen & Garpestad, Øyvind Langemyr, og Dina Lefdal, fylkesdirektør for infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune, signerte kontrakt om utbedring av Seimsdalstunnelen i Årdal kommune 28. oktober 2020. Foto: Vestland fylkeskommune
29. okt. 2020 - 13:14

Fylkeskommunen skal oppgradere den 1500 meter lange tunnelen i Årdal kommune til dagens standard. Tunnelprosjektet ble lyst ut sommeren 2020, og seks entreprenører leverte tilbud.

Etter gjennomgang og tildeling signerte fylkeskommunen kontrakt med Bertelsen & Garpestad onsdag 28. oktober.

– Det skal bli godt å starte arbeidet med denne tunnelen, seier Dina Lefdal, fylkesdirektør for infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

– Nå skal den få riktig standard, og også bli tilrettelagt for gående og syklende. Dette har folk ventet på, sier hun.

Vestland fylkeskommune og entreprenør Bertelsen & Garpestad starter nå en samhandlingsprosess før arbeidet med Seimsdalstunnelen starter. Fv. Gjermund Borlaug, byggeleder i fylket, Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder i fylket, Gunnar Solbakken, leder Prosjekt nord i fylket, Bjørn Ivar Nedrejord, prosjektsjef i B&G, Øyvind Langemyr, daglig leder i B&G, Stein Erik Hauger, anleggsleder i B&G, Erlend Eithun, driftsleder i B&G. <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Vestland fylkeskommune og entreprenør Bertelsen & Garpestad starter nå en samhandlingsprosess før arbeidet med Seimsdalstunnelen starter. Fv. Gjermund Borlaug, byggeleder i fylket, Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder i fylket, Gunnar Solbakken, leder Prosjekt nord i fylket, Bjørn Ivar Nedrejord, prosjektsjef i B&G, Øyvind Langemyr, daglig leder i B&G, Stein Erik Hauger, anleggsleder i B&G, Erlend Eithun, driftsleder i B&G. Foto:  Vestland fylkeskommune

Bertelsen & Garpestad tar sikte på å rigge seg til i Årdal før desember, og etter hvert skal 35 tilsette arbeide i skiftordning på prosjektet. De skal ha kontor i Seimsdalen. 

– Vi gleder oss til å komme til Årdal og kommer til å se etter lokale entreprenører i området til deler av arbeidet, sier Øyvind Langemyr, daglig leder i Bertelsen & Garpestad.

– De største utfordringene slik vi ser det nå er sikkerhet og HMS i tunnelarbeidet, og trafikkavviklinga i anleggsperioden. Vi ser fram til et godt samarbeid med fylkeskommunen og lokalsamfunnet, sier han.

Nye Veier har plukket ut tre firmaer som skal konkurrere om å skredsikre riksvei 13.
Les også

Tre entreprenører konkurrerer om å få rassikre riksvei 13

Dialog om stengetider

Det er et omfattande arbeid som skal gjøres med tunnelen. Den skal bli mer enn dobbelt så stor som den er i dag, og det betyr at veistenging må til i anleggstiden.

Fylkeskommunen har vært i dialog med både Årdal kommune og større lokale bedrifter for å legge åpningstidene til rette for innbyggerne.

Jørn Fosen Simonsen i Vestland fylkeskommune er prosjektleder for utbedringen av Seimsdalstunnelen. <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Jørn Fosen Simonsen i Vestland fylkeskommune er prosjektleder for utbedringen av Seimsdalstunnelen. Foto:  Vestland fylkeskommune

– Vi vil ikke stoppe trafikken mer enn nødvendig, men dessverre så må det til veistenginger for å lage en bedre tunnel, sier prosjektleder Jørn Fosen Simonsen i Vestland fylkeskommune i meldingen.

Det ligger an til noen kortere stenginger når arbeidet starter i desember. På nyåret blir det faste stenginger på kvelds- og nattetid. Trolig vil det bli helt stengt fra midnatt
til klokka 06 neste morgen, og åpning for gjennomkjøring flere ganger på kvelden fram mot midnatt.

Den nye Seimsdalstunnelen med tilhørende ny vei på 600 meter skal etter planen være ferdig i løpet av våren 2023.

Det verste raspunktet ved denne strekningen ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Bildet er tatt under befaringen for entreprenørene i 2023.
Les også

Utsetter milliard-prosjekt: – Må se på risikoen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.