TUNNELER

Bertelsen & Garpestad har lavest pris på tunnel-prosjekt i Årdal. Flage Maskin er nummer to

Og Flage Maskin er bare 13 millioner kroner dyrere.

Østre portal av Seimsdalstunnelen.
Østre portal av Seimsdalstunnelen. Foto: Google Maps
27. aug. 2020 - 09:13

Vestland fylke lyste ut denne rehabiliteringen av Seimsdalstunnelen på fylkesvei 5633 i juni.

Planen er at den smale og lave Seimsdalstunnelen (1515 meter lang) skal utvides til profil T10,5 med gang- og sykkelvei. De tilstøtende delene av fylkesvei 5633 skal også utbedres. Rundt 200 meter vei på Årdalsiden og 500 meter på den andre siden er inkludert i prosjektet.

Tilbudsfrist var 26. august, og disse seks entreprenørene har gitt pris på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Bertelsen & Garpestad 205.075.663
Flage Maskin 217.941.343
Kruse Smith Entreprenør 234.664.859
Aurstad Tunnel 239.950.899
Mesta 242.521.699
Risa 259.364.644

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Seimsdalstunnelen ligger mellom Årdalstangen og Seimsdalen i Årdal kommune, innerst i Sognefjorden. Dermed blir det enda mer folksomt med tunnelarbeidere rundt Årdalsbygdene framover.

Seimsdalstunnelen går vestover fra Årdalstangen. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Seimsdalstunnelen går vestover fra Årdalstangen. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune

Øst for Øvre Årdal er arbeidet med Ljoteli-kontrakten på fylkesvei 53 godt i gang. Flage Maskin har denne jobben. Bertelsen & Garpestad mente de urettmessig ble avvist fra denne konkurransen, og tok tildelingen til Kofa tidligere i år. Her fikk firmaet ikke medhold.

den omstridte saken om tre andre tunneloppgraderinger på fylkesvei 53 ved Årdalstangen har Bertelsen & Garpestad fått kontrakten etter at Vestland fylke snudde i denne saken i juli i år.

Og Seimsdalstunnelen er rett i nabolaget, på andre siden av Årdalstangen.

I konkurranseutlysingen er fristen for ferdigstillelse av Seimsdalstunnelen satt til 31. mars 2023.

Fylkesveiene på Vestlandet og i Nord-Norge trenger mest til vedlikehold og utbedringer.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.