Snart kommer Trøndelag med tunneloppdrag til 400 mill

Frøyatunnelen skal oppgraderes. Det vil trolig koste mellom 350 og 450 millioner kroner.

Slik ser det ut inne i Frøyatunnelen.
Slik ser det ut inne i Frøyatunnelen. Foto: Trøndelag fylkeskommune
24. okt. 2022 - 10:40

Trøndelag fylke har tidligere i år kommet med en forberedende entreprise for denne tunneljobben.

Nå har fylket sendt ut en veiledende kunngjøring om hovedkontrakten: Frøyatunnelen skal rehabiliteres i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften, og konkurransen lyses ut i november.

Den undersjøiske Frøyatunnelen er på cirka 5,3 kilometer, og er en del av fylkesvei 714 mellom Hitra og Frøya. Den ble åpnet for trafikk i år 2000.

Største stigning er 10 prosent, og bunnpunktet er 164 meter under havnivå. Tunnelen har ett løp med tunnelprofil T8, med ett kjørefelt i hver retning. ÅDT i 2021 var på 2125. Tunnelen er i klasse B i henhold til håndbok N500.

Hovedarbeidene i entreprisen:

  • Fjerning av dagens tunnelduk i hele tunnelen og alt av dagens tekniske utstyr
  • Rehabilitering av bergsikring med vannmeisling, bolting og ny sprøytebetong der det trengs
  • Nye sprøytebetonghvelv der det er behov for vannsikring
  • Bygging av tilfluktsrom
  • Nye føringskanter på begge sider med trekkerør bak
  • Ny brannvannsledning bak føringskant på den ene siden
  • Rehabilitering av veibanen
  • To nye tekniske bygg i nye bergrom
  • Utvidelse av to tekniske bygg i dagsoner
  • Komplett nytt teknisk anlegg: Kabelstiger og belysning, ventilasjon, nødstasjoner, evakueringslys, kameraer og stengepunkter

Det blir kvelds- og nattarbeid med to kolonner med trafikk i hver retning før midnatt.

Oppdraget blir en utførelsesentreprise, og konkurransen lyses altså ut i november.

Tilbudssummen antas å bli på mellom 350 og 450 millioner kroner.

Nappstraumtunnelen i Lofoten
Les også

Statens vegvesen: Avslutter kontrakt med Skanska

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.