Med på laget er rådgiver Rambøll.
Det skriver Nye Veier i en pressemelding.
Selskapet prekvalifiserte fire leverandører til konkurransen i 2022.
Ny E6 Berkåk-Vindåsliene
- Veien er cirka 15 km lang, skal bygges med bredde på 19 m og en del med 17,5 m bredde
- Det skal i tillegg bygges 15 km nye fylkes- og lokalveier hvor cirka 800 meter er tunnel i Vindåsliene
- Planskilt kryss og tilkobling til eksisterende E6 på Berkåk
- Viltgjerde langs ny E6 og Dovrebanen med to viltkryssinger av veien
- Planlagt start bygging er våren 2024
- Planlagt veiåpning er høsten 2027
- Vinner av konkurransen har tilbudt betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser, og arealbeslag.
– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Fire entreprenører var kvalifisert for tilbudsfasen. Skanska Norge og Johs. J. Syltern er to solide aktører i norsk anleggsnæring, og vi har store forventninger til samarbeidet de neste årene. Deres løsninger bidrar dessuten godt til klima og miljø. De har blant annet synliggjort en reduksjon i klimagassutslipp med over 50 prosent sammenlignet med reguleringsplanen, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i meldingen.
Verdien på kontrakten for bygging av hele veien er på cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva. Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar. Partene skal signere kontrakten i november.
I de neste månedene skal totalentreprenøren og rådgiveren gjøre nødvendige forberedelser til start på byggingen. Byggingen kan starte i løpet av våren 2024, og veien skal stå ferdig i løpet av høsten 2027.

– Målet med ny E6 er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og å stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Aanesland i meldingen.
Ny E6 fra Berkåk i Rennebu til Vindåsliene i Midtre Gauldal sør i Trøndelag er på omtrent 15 kilometer. Det skal hovedsakelig bygges en firefelts vei på strekningen, som i dag både har en høy andel tungtrafikk (cirka 30 prosent) og er svært ulykkesbelastet.
