Det siste bruelementet ved utløpet av Mjønnestunnelen ble løftet på plass like før klokka 22 i går kveld, og ca. 22.40 satt det som det skulle på festene.
Det siste bruelementet ved utløpet av Mjønnestunnelen ble løftet på plass like før klokka 22 i går kveld, og ca. 22.40 satt det som det skulle på festene. (Foto: Matěj Novotný/Metrostav)

Lakseveien - fylkesvei 714

Siste element til Åstfjordbrua ble løftet på plass i går kveld

De tre siste bruelementene ble festet i løpet av 17. mai-helga.

I 17. mai-helga nådde man en viktig milepæl på siste del av Lakseveien, som den nye fylkesvei 714 mellom Hitra og Orkanger kalles. Da ble nemlig de siste bruelementene på Åstfjordbrua heist på plass. Det aller siste elementet ble løftet opp i titida i går kveld.

Lakseveien går fra Orkanger til Hitra, og skal stå ferdig 1. november 2020. Ill: Statens vegvesen

Jobben med å få på plass de åtte bruelementene begynte 11. mai. Seks av elementene ble løftet på plass av et kranlekteren HLV Uglen, mens de to siste elementene ved utløpet av Mjønnes-tunnelen ble løftet på plass av en landmontert kran fra Nordic Cranes.

Byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen forteller til veier24 at løfteoperasjonen har gått helt problemfritt.

– Løftene har gått veldig greit. Men lørdag 18. tok vi pause på grunn av for mye vind. Vi hadde satt en grense på maks 10 sekundmeter vind for at operasjonen skulle foregå med den sikkerheten og nøyaktigheten som kreves.

Videoen under viser brua etter at alle elementene er løftet på plass.

Fire ganger fire meters stålkasser

Elementene ble senket ned i styringer som sørget for at de la seg riktig på brupillarene. Likevel krevdes stor nøyaktighet i arbeidet.

– Det må ikke være helt på millimeteren, men det er ikke så veldig langt unna. Vi vil ikke ha for store fuger, sier Karlsen.

Elementene er grovt sett avlange stålkasser på fire ganger fire meter. Det tyngste elementet på brua veier 604 tonn, og lengden på elementene varierer mellom cirka 100 meter til omtrent 138 meter. Unntaket er det aller siste elementet, helt innerst ved tunnelen, som er 60 meter langt, og har en vekt på 192 tonn. Det var på plass ca. klokka 22.40 søndag kveld, i følge bildene fra de tre timelapse-kameraene som har tatt bilder av løftene med få minutters mellomrom helt siden arbeidet startet.

Totalt er det løftet 2800 tonn stålelementer opp på brua. Nå som elementene er på plass, starter arbeidet med å sveise kassene sammen, støpe brudekket og kantdragere, og sette på utstyr som rekkverk og belysning.

– Vi jobber fra begge sider samtidig, og håper å være ferdig med betongarbeidene i mars neste år. Vi er sånn nogenlunde i rute, og kanskje til og med litt foran, men det er litt tidlig å slå det fast, sier Karlsen.

Det var store dimensjoner over byggearbeidene på Åstfjordbrua denne helga, og imponerende å følge med på nært hold, forteller byggelder Jostein Karlsen i Statens vegvesen. Foto: Matěj Novotný/Metrostav

Seks kilometer kortere

I tillegg til den 735 meter lange Åstfjordbrua, består denne del to av Lakseveien-prosjektet av Slørdalstunnelen på 2650 meter, Mjønnestunnelen på 735 meter, og omlag 1500 meter vei i dagsone.

Del 2 av Lakseveien, kutter strekningen mellom Stokkhaugen og Sunde med seks kilometer. Ill: Statens vegvesen

Til sammen bygges det 5,6 kilometer ny vei mellom Stokkhaugen i orkdal kommune og Sunde i Snillfjord kommune. Det gjør fylkesvei 714 seks kilometer kortere enn dagens trasé.

Det er et arbeidsfellesskap bestående av Metrostav NUF og Bertelsen & Garpestad som har stått for byggingen av denne delen av Lakseveien. De vant anbudskonkurransen med et tilbud på 812,9 millioner kroner i konkurranse med flere innen- og utenlandske entreprenører.

Den totale kostnaden på Lakseveien er ca. 1,7 milliarder kroner, hvorav 947 millioner skal finansieres med bompenger. Prosjektet med er planlagt fullført innen første november 2020.

Seks av åtte bruelementer ble løftet på plass fra sjøen. Her er det første av elementene i ferd med å ankomme byggeplassen. Foto: Matěj Novotný/Metrostav

Forsiden akkurat nå