BUSSTERMINAL

Signerte kontrakt for Nord-Norges største bussterminal

Torsdag 13. juli signerte Peab Anlegg og Statens vegvesen kontrakten for bygging av ny kollektivterminal i Giæverbukta.

Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen.
Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen. Foto: Statens vegvesen
13. juli 2023 - 11:33

– Klart vi er fornøyde! Det er ikke hver dag vi signerer kontrakt for bygging av Nord-Norges største kollektivterminal. Denne signeringen vil ha stor positiv påvirkning på alle som benytter seg av kollektivtrafikk i Tromsø, sier delprosjektleder Roy-Lars Olsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Peab har bred erfaring fra store infrastrukturprosjekter i Norge og Sverige.

Enklere inn- og utkjøring vil spare tid og miljø. Bussene slipper å kjøre om rundkjøringene i Ringvegen for å sette av eller ta på passasjerer ved den nye Giæverbukta kollektivterminal. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Enklere inn- og utkjøring vil spare tid og miljø. Bussene slipper å kjøre om rundkjøringene i Ringvegen for å sette av eller ta på passasjerer ved den nye Giæverbukta kollektivterminal. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Vi er svært glad for dette oppdraget og vi er godt rustet til å håndtere de utfordringene som er knyttet til byggingen av det nye trafikknutepunktet i Tromsø, sier Johan Hansson, sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge.

Kostnadsramme

Peab Anlegg har påtatt seg oppdraget for 130.866,396 kroner eks mva. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, er beregnet til 225 millioner kroner (2023-kr).

Peab legger opp til å starte utbyggingen i august/september 2023. Den nye terminalen skal etter planen stå ferdig i november 2024.

Derfor bygges ny terminal

Den nye bussterminalen er det første store prosjektet i bypakke Tenk Tromsø. Med om lag 760 bussavganger daglig, og cirka 1,5 millioner av- og påstigninger årlig, er bussterminalen i Giæverbukte Nord-Norges største kollektivterminal. Den nye terminalen vil få en utforming med bedre trafikkflyt, og vil være langt mer trafikksikker sammenlignet med dagens terminal. I tillegg vil terminalen ha en universell utforming og være bedre tilrettelagt for alle reisende.

183 elektriske Solaris-busser trafikkerer Oslo Indre by. Alle trekker på bakerste aksling. Bussene som opprinnelig vant anbudet hadde imidlertid firehjulstrekk.
Les også

Stoppet kinesiske busser med firehjulstrekk – kjøpte tohjulstrekk i stedet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.