E39 ROGFAST

Rogfast: Hæhre og Risa fikk Kvitsøykontrakten for 622 mill

Det blir byggestart i september.

Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 07:14

I konkurranse med tre andre entreprenører er arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør og Risa valgt til å bygge 3480 meter ettløpstunnel ned fra Kvitsøy til hovedløpene til verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

Det melder Statens vegvesen på Rogfast-prosjektets Facebook-side.

Rogfast blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31. Kontrakten inkluderer bygging av 1,6 kilometer med vei i dagen og tre bruer på den lille øya ute i havgapet i Boknafjorden mellom Stavanger og Haugesund.

– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Hæhre/Risa ble valgt i konkurranse med NCC, Implenia/Stangeland og Kruse Smith.

– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt, sier Kaarmo.

Tilbudet fra Hæhre/Risa er på 622 millioner kroner, og etter planen blir det oppstart i løpet av september.

De øvrige tilbudene:

  • NCC: 789 millioner kroner
  • AF Implenia Norge/Stangeland Maskin: 744 millioner kroner
  • Kruse Smith: Tilbudet ble avvist

Sju entreprenører ba om å bli kvalifisert til dette oppdraget i mars i år.

Kvitsøykontrakten ble lyst ut på nytt i januar i år, etter at staten sikret utbyggingen og Stortinget ga klarsignal før jul.

Kvitsøykontrakten ble avlyst i september 2019, etter at det ene godkjente tilbudet var en milliard dyrere enn Vegvesenets anslag.

Les også

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.