Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet.
Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet. (Illustrasjon: Statens vegvesen / Norconsult)

Rogfast

Vegvesenet avlyser Kvitsøy-kontrakten

Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

I juli ble det klart at Vegvesenet bare hadde én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Den tilbudte prisen lå på omtrent 1 milliard kroner over anslaget.

Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Den såkalte Kvitsøy-kontrakten går ut på å koble Kvitsøy til Rogfast.

– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier veidirektør Bjørne Grimsrud i en pressemelding, skriver NTB.

Kvitsøy-kontrakten er et prosjekt med store tekniske utfordringer, ifølge Vegvesenet. Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel, som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter en tredel av denne, ifølge NTB.

Rogalands nye fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) etterlyser nå svar på hvordan den tilbudte prisen kan bli én milliard kroner over anslaget.

– Hvis denne traseen blir over én milliard dyrere, hva med de andre? Vi trenger en full gjennomgang av hele prosjektet for å unngå at dette skjer igjen, sier Chesak til Rogalands Avis. Hun understreker at hun ikke vil ta til orde for å skrote prosjektet.

Forsiden akkurat nå