PROSJEKTERING

Rambøll har signert kontrakten om å planlegge E39 Bokn-Hope

Statens vegvesen har gitt Rambøll oppdraget med å planlegge strekningen.

Strekningen starter ved utløp av Rogfast i Bokn kommune og går nordover mot Hope nord for Førde i Sveio kommune. De blå linjene illustrerer søkeområdet for ny trase på den første delen av strekningen fra Bokn. Den grønne og den oransje linjen illustrerer to hovedalternativ som skal utredes.
Strekningen starter ved utløp av Rogfast i Bokn kommune og går nordover mot Hope nord for Førde i Sveio kommune. De blå linjene illustrerer søkeområdet for ny trase på den første delen av strekningen fra Bokn. Den grønne og den oransje linjen illustrerer to hovedalternativ som skal utredes. Illustrasjon: Rambøll
26. okt. 2021 - 07:16

Rambøll signerte 25. oktober en stor kontrakt med Statens vegvesen, Utbygging Vest på å utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning for en parsell av fergefri E39 mellom Stavanger og Bergen.

Strekningen er om lag 57 kilometer lang og går gjennom tre kommuner: Bokn, Tysvær og Sveio. Den starter ved utløpet av Rogfast i Bokn kommune og ender på Hope nord for Førde i Sveio kommune.

Ole-Petter Thunes, adm. dir. i Rambøll Norge, signerte kontrakten med Statens vegvesen elektronisk via Teams. <i>Foto:  Thora Engen Fasteraune, Rambøll</i>
Ole-Petter Thunes, adm. dir. i Rambøll Norge, signerte kontrakten med Statens vegvesen elektronisk via Teams. Foto:  Thora Engen Fasteraune, Rambøll

– Statens vegvesen ser frem til å jobbe med et svært kompetent team fra Rambøll på denne viktige strekningen mellom Stavanger og Bergen. Prosjektet har mange utfordringer som skal løses, og vi er sikre på at vi med et godt samarbeid vil nå målene vi har satt for arbeidet med kommunedelplanen, sier Henry Damman, planleggingsleder for prosjektet i Statens vegvesen.

– Vi skal arbeide fram løsninger som reduserer kostnader og øker samfunnsnytten, samtidig som prosjektet har mål om å redusere klimagassutslippene i tråd med omstilling mot et lavutslippssamfunn, sier Marit Loland Tveit, prosjektleder og bærekraftskoordinator Transport i Rambøll.

Slik kan en døgnhvileplass se ut, her ved E6 i Saltdal. Vogntoget kan stå her i opptil 24 timer.
Les også

Hvem vil bygge en eller to nye døgnhvileplasser på Haugalandet?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.