Det sveitsisk/islandske arbeidsfellesskapet startet drivingen av den 5,8 kilometer lange Nordnestunnelen på E6 i Troms tunnelen i mai 2015. Høsten 2017 ble den overlevert til Vegvesenet, 10 måneder etter den opprinnelige planen.
Ifølge fungerende prosjektleder i Statens Vegvesen, Ivar Kaino fulgte man heller ikke forutsetningen om å fullføre tunnelentreprisen i flere etapper, slik at elektrokontrakten kunne starte opp samtidig med tunnel-arbeidet.
– Hele tunnelen ble overlevert samtidig, og dermed fikk vi ytterligere forsinkelser ved at elektro ikke kom i gang før hele tunnelentreprisen var ferdig, sier Kaino.
Snora skal klippes 10.november
Da kontrakten ble signert i 2014 var planen å åpne tunnelen i 2017, men på grunn av forsinkelsene i tunnelentreprisen vil ikke snora bli klippet før 10. november.
Etter overleveringen har det vært forhandlet om sluttoppgjøret, uten at partene kom til enighet.
Direktør i Marti Nordnes DA, Åsmund Ellingsen bekrefter stevningen, men sier til Veier24 at han han er avskåret fra å kommentere saken fordi kontrakten med Vegvesenet slår fast at det er byggherren som skal uttale seg til media om alle forhold.
– Et høyt tall, sier prosjektlederen
Fungerende prosjektleder Ivar Kaino ønsker heller ikke å gå i detaljer om stevningen, men sier kravet er på 360 millioner kroner.

– Det synes jeg er et høyt tall, med tanke på at hele kontrakten ligger på rundt 600 millioner kroner inkludert tillegg. Jeg mener de krav Marti har stilt er umulig for oss å etterkomme uten at vi bryter med regelverket, sier Kaino.
Berømmer allikevel Marti
Han fremholder også at Nordnesfjellet fremsto som et godt fjell å drive i, med færre utfordringer og lavere volum på for eksempel injisering enn kontrakten tok høyde for. Kaino understreker samtidig at han er stolt av anlegget som nå står åpningsklart.
– Uavhengig av uenigheten rundt sluttoppgjøret vil jeg berømme Marti for at vi har holdt et godt forhold mellom byggherre og entreprenør i det praktiske arbeidet. Selv om drifta gikk saktere enn vi ønsket, har selskapet levert kvalitet, slår han fast.
LES OGSÅ: Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina
LES OGSÅ: Økt pumpekapasitet i Vågsbygdtunnelen skal hindre flere oversvømmelser