30. juli er satt som åpningsdato for OPS-prosjektet riksvei 3/25 Løten-Elverum. Det er tre måneder før tiden, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Prosjektet var planlagt å åpne i november 2020, men nå er altså åpningsdatoen fremskyndet med tre måneder.
OPS-prosjektet riksvei 3 og 25 Løten-Elverum
- 15,2 km firefeltsveg
- 10,4 km 2/3-feltsveg
- 10 bruer og 18 over- og underganger
- ÅDT: Ca 14.000 ved Ånestad i Løten, ca 7000 ved Elverum
- Vedtatt av Stortinget som OPS-prosjekt med delvis bompengefinansiering i mars 2017.
- OPS-kontrakten lyst ut våren 2017. Skanska, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt ble valgt ut til å gi tilbud.
- Etter åtte måneder med samhandling, forhandlinger og evaluering ble kontrakten tildelt Skanska i mars 2018.
- 30. mai 2018 signerte Vegvesenet kontrakt med OPS-selskapet Hedmarksvegen.
- Kontrakten er på totalt 5,5 milliarder kroner.
- I den summen inngår Skanskas ansvar for å bygge, drifte og vedlikeholde veistrekningen i 20 år.
- Anleggstart: 5. juni 2018
- Ferdigstilling: Planlagt 1. november 2020, nå endret til 30. juli.
Det betyr rekordrask utbygging av til sammen 27 kilometer ny veg, heter i meldingen.
– Spaden ble satt i jorda 6. juni 2018 og snora klippes 30. juli 2020. Det betyr at 27 kilometer vei med midtdeler er ferdig bygd på snaue 26 måneder. Det er ny rekord, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Taale Stensbye, i pressemeldingen.

Ingeniøren ble nektet vitnemål fordi han løp for sakte: – Jeg føler jeg har blitt lurt
Landskytterstevnet og Jakt- og fiskedagene
Åpning 30. juli betyr at veien åpner før Landsskytterstevnet, de Nordiske jakt- og fiskedagene, Elverumsdagene og Festspillene, som alle arrangeres i Elverum i starten av august. Arrangementene trekker tusenvis av besøkende.
I et stort intervju i Våre Veger før jul i fjor kunne de to prosjektlederne Ketil Sand (Skanska) og Taale Stensbye (Statens vegvesen) fortelle at prosjektet lå foran planen:
Ketil Sand: – Vi er bra i rute og litt foran planen, ja. Planlagt åpning er 1. november 2020. Sist vinter gasset vi på litt ekstra for å slippe å havne i en skvis den datoen. Nå ser det ut som om det kan gi oss mulighet til å åpne noe før. Forutsetningen er at vi er normalt heldige med vær og føre på de forskjellige årstidene. I så fall innebærer den forseringen at vi kan åpne litt før.
Taale Stensbye: – Vi betaler 420.000 kroner for hver dag som vegen er åpen. Den prismetoden innebærer at vegen skal åpne raskest mulig, og med en slik kvalitet at vi slipper å utbedre den undervegs.

.png)

Nå bygger Forsvaret nytt på den viktige vulkanøya