26 kilometer ny riksveg skal åpnes mellom Løten og Elverum høsten 2020. Nå har Skanska og Statens vegvesen fått pris for prosjekteringen.
26 kilometer ny riksveg skal åpnes mellom Løten og Elverum høsten 2020. Nå har Skanska og Statens vegvesen fått pris for prosjekteringen. (Foto: Statens vegvesen)

Partnerships Awards 2019

Norsk veiprosjekt fikk internasjonal pris

OPS-prosjekt i Hedmark utkonkurrerte prosjekter i Tyskland, Nederland, Tyrkia og Bosnia.

En internasjonal jury har utropt Vegvesenets OPS-prosjekt riksveg 3/riksveg 25 Løten-Elverum til beste transportprosjekt i Partnerships Awards 2019.

Prosjektet vant prisen i konkurranse med prosjekter i Tyskland, Nederland, Tyrkia og Bosnia-Herzegovina. Rammen for konkurransen er offentlig-privat samarbeid som har stor utbredelse globalt. OPS-prosjektet var det første i transportsektoren i Norge på 12 år, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Da tidligere samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen i juni 2018 markerte starten på veibyggingen med å sette seg bak spakene i en 90 tonns Cat-graver, og løfte ut den første grabben med jord, ble den korte byggetiden på drøyt to år sett på som en utfordring. Det ligger imidlertid fremdeles an til veiåpning høsten 2020.

Internasjonal anerkjennelse

Det var Hedmarksvegen AS, der Skanska Norge AS er den sentrale aktøren, som fikk kontrakten og som gjennomfører utbyggingen av den 26 kilometer lange strekningen.

– Jeg er stolt over at vi anerkjennes internasjonalt for god kontraktsutvikling og en innovativ modell for konkurransegjennomføring, sier Bettina Sandvin som leder prosjekt og kontrakt i Vegdirektoratet.

– Dette er en stor anerkjennelse til våre folk i teamet som jobbet med prosjektet i omtrent ett år. De har utviklet prosjektet i tett samarbeid med Statens Vegvesen, sier Skanskas konsernsjef Ståle Rød.

– Skanska har erfaring fra OPS-prosjekter både i Norge og andre deler av verden og kunne trekke på denne erfaringen i dette arbeidet, legger han til. 

Bettina Sandvin peker på at rådgiverne Grette, Føyen Torkildsen og PWC bidro betydelig til å utvikle konkurransegrunnlaget. Det var også en forutsetning for det gode resultatet at vi trekker på bred kompetanse i Vegvesenets egne rekker, sier Sandvin.

Juryen vektlegger god struktur

Dette er et prosjekt som måle seg med hvilken som helst veibygging hva angår framdrift og kostnadseffektivitet, sier Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye.

Kostnadene for prosjektet ble redusert med omlag 20 prosent, sammenlignet med det kostnadsoverslaget som Stortinget i sin tid fikk seg forelagt.

Den internasjonale juryen legger vekt på at det var god struktur i anbudsdokumentasjonen, god risikodeling mellom byggherre og utbygger og vektlegging av miljøpåvirkning og bærekraft.

The Parnerships Awards har klasser for byggeprosjekter og anleggsprosjekter. Det er en kjent arena i bransjen der også representanter for Vegvesenet har blitt invitert til å sitte i ekspertpanel.

Forsiden akkurat nå