Minst 135 norske tunneler oppfyller ikke EUs sikkerhetskrav, og nå vil EUs overvåkingsorgan ESA se nærmere på saken. Bildet er tatt i forbindelse med rehabiliteringen av Baneheia- og Oddernestunnelene i Kristiansand.
Minst 135 norske tunneler oppfyller ikke EUs sikkerhetskrav, og nå vil EUs overvåkingsorgan ESA se nærmere på saken. Bildet er tatt i forbindelse med rehabiliteringen av Baneheia- og Oddernestunnelene i Kristiansand. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Forsinket tunnelrehabilitering

Nå vil EU se på saken: Minst 135 norske tunneler oppfyller ikke sikkerhetskrav

Brannsikkerhet, lys og ventilasjon er blant det som må utbedres.

Ifølge NRK vil nå EUs overvåkingsorgan ESA se nærmere på saken.

EUs regler for tunnelsikkerhet ble vedtatt i 2004. I utgangspunktet skulle de nye kravene vært innført innen 2014. Det rakk man ikke, så fristen ble utsatt til 2019.

Ifølge en gjennomgang NRK har gjort, er det fortsatt minst 135 tunneler som ikke oppfyller sikkerhetskravene.

Veier24 skrev i august at flere tunneler ikke vil bli rehabilitert før nærmere 2030, og at ingen lenger kan si hvor mange milliarder dyrere enn opprinnelig anslått rehabiliteringen kommer til å bli.

Les også

Tar lengre tid enn antatt

– På grunn av hensynet til trafikken tar arbeidene lengre tid enn antatt. Enkelte steder er det vanskelig å finne gode omkjøringsveier. Det gjør at arbeidene bare kan gjøres over kortere perioder, sier sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Vegdirektoratet til NRK.

Tunnelene på samtlige riksveier og fylkesveier skal etter planen være oppgradert til å nå EUs sikkerhetskrav innen 2025.

– Det er ikke realistisk i det hele tatt. Det kan være mulig for 10 fylkesveitunneler i Troms. Det handler mye om økonomiske prioriteringer, så det må nesten fylkeskommunene si noe om, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.

Blant kravene er bedre belysning, utbedring av ventilasjon, flere nødskap med telefon og brannslukker og nødlys.

Les også

Forsiden akkurat nå