Nå skal den 1700 meter lange Vadheimtunnelen i Høyanger rehabiliteres

Dette er den sjette fylkesvegtunnelen i Sogn og Fjordane som får full «make-up».

Den  1658 meter lange Vadheimstunnelen i Høyanger i Sogn og Fjordane  ligger på østsiden av Vadheimsfjorden like sør for Vadheim. Den ble åpnet i 1972 og erstattet da en kortere tunnel.
Den 1658 meter lange Vadheimstunnelen i Høyanger i Sogn og Fjordane ligger på østsiden av Vadheimsfjorden like sør for Vadheim. Den ble åpnet i 1972 og erstattet da en kortere tunnel. Foto: GoogleMaps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. nov. 2018 - 13:07

Entreprisen på rehabiliteringen av Vadheimtunnelen på Fv 55 i Høyanger kommune er nå lyst ut, og Statens vegvesen har satt frist for tilbud på oppdraget til 13. desember.

Prosjektleder for rehabiliteringen av flere av tunnelene i fylket, Svein Rune Vie forteller til veier24 at dette er en relativt stor jobb, sammenlignet med mange av de mindre tunnelene som for tiden også gjennomgår den EU-pålagte oppgraderingen.

– Den 1700 meter lange tunnelen skal rehabiliteres i henhold til dagens regelverk, som betyr at alt av elektronikk, lys og nødutstyr skal skiftes ut.

– Det mest spesielle med dette oppdraget er at en gammel utstøping på ca 70 meter skal rives helt og fjernes. Dette gjør vi får mer høyde i tunnelen, siden dette var vært en begrensning høydemessig i forhold til resten av tunnelløpet. Vi vet ikke helt hvordan det ser ut bak denne utstøpingen, men planen er at det skal erstattes med bolting og påføring av sprøyebetong, forteller prosjektlederen.

Store volumer

Rivning av ca 2 700 m² gammel vann- og frostsikring, som skal erstattes av ca 4 200 m2 ny vann/frostsikring/skum. Alt av gamle elektroinstallasjoner skal rives, og erstattes med nytt.

Fjellsikringen omfatter ca 3 500 bolter og 750 m³ sprøytebetong. 

Omfanget på sprengning er beregnet til 5.100 m³, det omfatter blant annet havarinisjer, bergrom for ventilatorer og bergrom for teknisk bygg. Overskuddsmassene fra disse sprengningarbeidene skal deponeres i Indredalen i Vadheim , ca 2,5 km fra tunnelen.

Når så alt er rensket og og nytt utstyr kommet på plass, skal den gamle asfalten freses bort og erstattes med ny. Volumet er på ca 12.000 m².

Starter i begynnelsen av mars

Som vanlig når det er snakk om rehabilitering av enløpstunneler, så blir trafikkavviklingen også krevende i Høyanger-tunnelen. Det legges opp til både trafikkregulering med lys og kolonnekjøring, og ventetiden kan bli opptil 45 minutter.

Prosjektleder Svein Rune Vie sier at dersom anbudsprosessen går greit, så regner vegvesenet med at entreprenøren kan være på plass i Vadheimtunnelen fra månedsskiftet februar/mars.

LES OGSÅ: Bruk av overskuddsmasse på anleggsplasser: –  Nøkkelen nå blir å jobbe opp mot myndighetene 

LES OGSÅ: Hele ni entreprenører vil gjøre elektroarbeidene i Tjernfjellltunnelen i Nordland

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.