Hovedentreprenøren Hæhre monterer denne høsten PE-skum før siste hånd legges med påføring av sprøytebetongen. Innen utgangen av januar regner man med å være ferdig med dette arbeidet, før elektroentreprenøren kan rykke inn i Tjernfjelltunnelen.
Hovedentreprenøren Hæhre monterer denne høsten PE-skum før siste hånd legges med påføring av sprøytebetongen. Innen utgangen av januar regner man med å være ferdig med dette arbeidet, før elektroentreprenøren kan rykke inn i Tjernfjelltunnelen. (Foto: Jarle Skoglund)

Hele ni entreprenører vil gjøre elektroarbeidene i Tjernfjellltunnelen i Nordland

Og prisene er jevne. Se lista her.

Onsdag var det anbudsåpning på elektroarbeidene på den 3,3 kilometer lange Tjernfjelltunnelen, som er under oppføring på Riksvei 77 i Nordland. Per i dag pågår vann-  og frostsikring i tunnelen, og elektroarbeidet er ventet å starte tidlig i 2019. 

Oppdraget dreier seg hovedsaklig om belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning som nødskap med brannslokkere og telefon. I tillegg skal det monteres kamera, slik at Vegtrafikksentralen kan følge med på trafikken. 

Se utlysningen og oversikt over alt som skal leveres på Doffin.

I alt ni entreprenører har levert tilbud, og det skiller bare drøyt 8 millioner mellom billigste og dyreste tilbud: 

Mesta:                              24.369.123,91

Kraftmontasje:                24.529.596

Scanmatic Elektro:          25.431.570

Langset Energy:               26.047.533

Roxel Infra:                      26.786.059

Aventi Installasjon:          29.634.283,07

Traftec:                              29.760.879,30

ON Energi:                        31.194.266,88

ABOT:                                32.823.504

Riksvei 77 er 34 kilometer lang, og går fra E6 i Saltdal til svenskegrensen. Den gamle veien forbi Tjernfjellet er bratt og har mange svinger. På vinteren er den ofte stengt på grunn av vogntog som kjører seg fast.

Det er Hæhre som bygger tunnelen, og når anleggsarbeidene står ferdig høsten 2019, skal den gamle veien stenges for biltrafikk. 

LES OGSÅ: Overleverte tunnelen 10 måneder for sent - men stevner Vegvesenet for 360 millioner

LES OGSÅ: Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina

Forsiden akkurat nå