BRUER

Nå er første konkurranse på megaprosjektet over Bjørnafjorden lyst ut

Trenger to rådgivergrupper som skal jobbe ned to parallelle konseptutredningsoppdrag.

18. juni 2018 - 15:50

Fjordkryssingen over Bjørnafjorden er det største prosjektet på Fergefri E39.

Nå leter Statens vegvesen etter to rådgivergrupper som gjennom en periode på ti måneder skal jobbe med å videreutvikle og dokumentere fire nominerte varianter av flytebruløsning. 

Vegvesenet skal i løpet av 2019 innstille på valg av konkret løsning.

LES OGSÅ: Fergefri E39: Vegvesenet frir til offshore- og maritimbransjen

Alternativ 1: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru. Bruen er fastholdt kun i hver ende.

Alternativ 2: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru tilsvarende som 1. I tillegg inngår forankringssystem. Forankringssystemet tenkes kun aktivert ved en mulig ekstremhendelse, og skal i slik situasjon kunne forhindre en progressiv bruddutvikling for konstruksjonen som ellers ikke kan utelukkes.

Alternativ 3: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en bjelkebru. Bruen er fastholdt i hver ende, og har i tillegg forankringsliner til ankere på sjøbunnen. Forankringslinene besørger nødvendig stivhet for bruen i horisontalplanet. Bruen er rettlinjet i horisontalplanet.

Alternativ 4: Flytebru som er liknende til 3, men i dette alternativet er kun høgbrudelen av brua rettlinjet. Flytebrudelen er krum.

De som vil utføre oppdraget, må levere inn anbud innen 10. september i år. 

Les hele utlysningen på Doffin,

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.