Lego-bilen får folk til å stoppe opp, og forteller hvordan kommunikajsonsplattformen fra Triona og Euroskilt fungerer.
Lego-bilen får folk til å stoppe opp, og forteller hvordan kommunikajsonsplattformen fra Triona og Euroskilt fungerer. (Foto: Jarle Skoglund)

ITS World Congress, København:

Nå er det mulig å holde tettere kontakt med veiskiltene

Heretter blir alle RGB-skilt som leveres av Euroskilt klargjort med en egen kommunikasjonsenhet, som kan fortelle i detalj om hvordan skiltet egentlig har det.

Det er en kommunikasjonsplattform som er utviklet i samarbeid med programvareselskapet Triona som gjør at Euroskilt nå installerer en enhet i alle RGB-skiltene de leverer. Det betyr at de som er skilteier eller driftsentreprenør jevnlig kan ha kontakt med skiltet via moden, og på den måten være oppdatert om tilstanden.

Nyheten vises på ITS-kongressen i København der hvor Triona og Euroskilt står sammen og presenterer produktet for deltagere fra hele verden.

– Via denne kommunikasjonsenheten kan man få informasjon om temperatur, kondens og strømforbruk, viktige parametre som forteller noe av tilstanden inne i skiltet, forteller Håkon Sahlsten, som er produkt- og utviklingssjef i Euroskilt.

LES OGSÅ: Trafsys lanserer verdensnyhet innen trafikkdetektering

 Bidrar til å forlenge levetiden

På plass på ITS World Congess med driftsoppfølgingssystem for vegskilt. Fra venstre Euroskilts produkt- og utviklingssjef Håkon Sahlsten og daglig leder i Triona, Rune Dragsnes. Foto:  Jarle Skoglund

– Er temperaturen for høy kan det ødelegge elektronikken i skiltet, er det mye kondens kan det forårsake rust og ødelegge deler av skiltet, og er strømforbruket høyt kan det tyde på at noe er feil på elektronikken. Alt dette er nyttig å vite, og kan både spare kostnader og forlenge levetiden på skiltene, forklarer han.

RGB-skilt er kostbare installasjoner på opptil en halv million kroner, og en jevnlig oppfølging på denne måten kan fort lønne seg. I dag skjer denne oppfølgingen gjennom rutinemessige inspeksjoner fra driftsentreprenørens side, et manuelt arbeide som tar tid og kostander. En digital oppfølging kan derfor forenkle driftsentreprenørens arbeid vesentlig i forhold til oppfølgingen av skiltene.

Kan brukes også på andre trafikkinstallasjoner

Sensorene og programvaren som brukes blir en standardplattform for oppfølging av driftsenheten i Saferoad-konsernet, som Euroskilt er en del av. Det betyr at programvaren som Triona har utviklet også skal brukes til styring og drift av varselvogner, støtputebiler og bommer. Alle disse enhetene kan styres og brukes til å innhente status via mobiltelefon.

Euroskilt har så langt levert nærmere 20 skilt med denne sensor og kommunikasjonsenheten innebygget, men regner med at det i år vil går ut rundt 500 RGB-skilt klartgjort for digital statusinformasjon.

LES OGSÅ: Har laget en egen bok som forklarer ITS-språket

 Datasikkerheten viktig

– Det er for øyeblikket uavklart med Statens vegvesen om hvem som skal ha tilgang til denne datainformasjonen som innhentes fra skilt, av hensyn til datasikkerhet og faren for at uvedkommende skal kunne hacke seg inn i systemet.  Det er Vegtrafikksentralene som styrer skiltene, mens driften blir utført av entreprenører. Dette jobbes det nå med å finne en løsning på, forteller Håkon Sahlsten i Euroskilt.

Forsiden akkurat nå