Trafsys med daglig leder Terje Heggeland i spissen har i år slått på stortromma i forbindelse med lanseringen av Trafsense, og stiller med egen stand på ITS World Congress, som en av få norske selskaper.
Trafsys med daglig leder Terje Heggeland i spissen har i år slått på stortromma i forbindelse med lanseringen av Trafsense, og stiller med egen stand på ITS World Congress, som en av få norske selskaper. (Foto: Jarle Skoglund)

ITS World Congress, København:

Trafsys lanserer verdensnyhet innen trafikkdetektering

Vanlige fibeoptiske kabler kan nå overvåke trafikken gjennom tunneler. En løsning som både er billigere og mere driftssikker, mener bergensselskapet Trafsys.

Trafsys er velkjent for det norske markedet som såkalt systemintegrator for digital overvåking og styring av trafikk på vegnettet. Selskapet har spesialisert seg på vegtunneler, hvor de nå har utviklet en ny løsning for kjøretøydetektering basert på fiberoptiske kabler. 

Det er flere års utvikling som ligger bak når Trafsys nå har klart å få frem et produkt som fanger opp vibrasjonene fra kjøretøy og som gjør det mulig å registrere deres hastighet, posisjon og ikke minst å slå alarm om ulykker inntreffer. Det eneste som kreves er en standard fiberoptisk kabel, som i dag installeres langs de fleste nye veger.

LES OGSÅ: Har laget en egen bok som forklarer ITS-språket

Testes også på E8 Borealis

Daglig leder Terje Heggeland forteller til veier24 at de har brukt Løvstakktunnelen i Bergen til å teste ut teknologien som er utviklet i samarbeid med Christian Michelsen Research  i Bergen. Teknologien er også på plass og blir testet ut på ITS-teststrekningen E8 Borealis i Troms.

– Vi har erfaring fra tunnelprosjekter rundt om i hele landet, og vi ser at mye av det som installeres av AID-systemer både er dyrt og dårlig. Statens vegvesen vil få enorme driftsutgifter i fanget etter den omfattende tunnelrehabiliteringen med påfølgende systemintegreringer som på for tiden. Det skjer ikke minst fordi innkjøpene skjer etter laveste-pris-prinsippet, og at det derfor blir installert utstyr med Kina-kvalitet som ikke kommer til å vare lenge, fyrer han av.

– Null i driftsutgifter

– Med Trafsense, som vi har kalt vår detekteringsløsning, har vi arbeidet med tanke på å utvikle en billig og enkel løsning. Fiberoptiske kabler installeres i dag langs alle veger, og hvis den ligger i tilknytning til vegbanen, kan denne brukes til vårt system. Disse kablene har ingen ytre påvirkninger slik som man opplever med radar og ITV, og vil derfor ikke representere noen driftsutgifter i det hele tatt, forklarer Terje Heggeland.

– Vi skal i gang med et nytt prosjekt i Fløyfjelltunnelen denne høsten, men vi søker også andre tunnelprosjekter hvor vi kan komme inn med pilotinstallasjoner.

Passerer 100 millioner i år

Trafsys er i dag inne som systemintegrator i rundt 500 tunneler i Norge siden de ble etablert i 1988. I dag har selskapet over 40 ansatte, og ved siden av Bergen og Kolbotn, har de nå etablert seg med tre medarbeidere i Sverige. Etablering i de andre nordiske landene vurderes også, følge ledelsen i selskapet.

Trafsys vil i år passere 100 millioner kroner i omsetning.

LES OGSÅ: 14 000 ITS-folk inntar København denne uka

Forsiden akkurat nå