Milliardprosjekt skal bedre vegtrafikken ut til Stockholms skjærgård

Med tre kjørefelt i hver retning vil den nye Skuru bru øke kapasiteten på vegen gjennom Nacka og Värmdö utenfor den svenske hovedstaden betraktelig.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. aug. 2018 - 12:24

Et nytt, stort vegprosjekt er i startfasen like utenfor Stockholm. Denne gang er det veg 222 som skal utvide sin kapasitet, i første omgang med å få en ny bru mellom Nacka og Värmö på plass, samt bygging av flere nye kryss i tilknytning til denne. Prosjektet omfatter også renovering av den gamle brua, som etter at den nye står ferdig skal bygges om til bruk som gang- og sykkelveg og for lokaltrafikk.  ÅDT på strekningen oppgis til å ligge på 65 000.

Prosjektet starter opp denne høsten, og dersom ikke en klage på entreprisetildelingen som kom innt like før sommerferien til Trafiksverket medfører forsinkelser, er det den italienske entrerenøren Itinera S.p.A. som skal stå for gjennomføringen av det store prosjektet.

Kontrakten er en totalentreprise, der kontraktsbeløpet med den italienske entreprenøren vil lyde på rundt 800 millioner svenske kroner. 

LES OGSÅ: Den gamle Holmenbrua i Drammen er rett og slett utslitt. Ny bru til minst 760 millioner kroner er så godt som ferdig prosjektert

Skal stå ferdig i 2021

Trafikverket gjennomførte i 2016 er egen arkitektskonkurranse for bruprosjektet, der det ble satt strenge estetiske krav til utformingen. Dette for at den nye brua skal passe best mulig inn i det sårbare skjærgårdslandskapet, men også for å få den til å harmonere med den gamle brua.

Konkurransen ble vunnet av et samarbeid mellom danske Dissing + Weitling, tyske Leonhardt, Andrä und Partner og svenske ELU Konsult. 

Brua blir en innkledt kassebru som skal stå på fire pilarer. Hver pilar forankres til brukassen med fire fingre, et grep som bidrar til å gi ett lettere visulet inntrykk av byggverket.

Totalrenovering av den gamle

Nå den nye brua står ferdig til bruk i 2021, starter arbeidet med reoveringen av den gamle Skuru bru. 

Eller rettere de to gamle som står rett ved siden av hverandre og som er nesten identiske. Dette er meget karakteristiske betongbruebruer, hvor den første ble åpnet så tidlig som i 1915. Den gang et spektakulært byggverk med en totallengde på 284 meter den den største bygget hadde et åpent spenn på 72 meter og høyde over vannet på 32 meter.

På femtitallet var dateidens kapasitet sprengt, og man valgte å bygge en lik, parallell buebru rett ved siden. Denne sto ferdig i 1957.

Renoveringen er alene kostnadsberegnet til 300 millioner svenske kroner, og denne delen av oppdraget skal være ferdig i 2023.

LES OGSÅ: Statens vegvesen gjennomfører over 18 000 bruinspeksjoner i år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.