BRUER

Statens vegvesen gjennomfører over 18 000 bruinspeksjoner i år

Undergraving, rust på armering, lekkasjer, påkjørsel – og brøyteskader eller skader på rekkverket. Alt sjekkes når Statens vegvesens folk er på inspeksjon.

Kristine Utengen inspiserer Lierelva bru.
Kristine Utengen inspiserer Lierelva bru. Foto: Jarle Skoglund
20. juli 2018 - 11:22

Medieoppslag sist vinter som sådde tvil om Statens vegvesen har god nok kontroll med de nesten 18 000 bruene og fergekaiene de har ansvaret for, har resultert i innskjerpede kontrollrutiner og ikke minst bedring av ajourholdet i datasystemet Brutus.

Mens det i 2017 ble foretatt 14 248 inspeksjoner, økes dette i år til 18 567.

Vi har vært med brufolket i Statens vegvesen er på en av sine mange årlige bruinspeksjoner på et stort antall av Buskeruds over 900 bruer på riks- og fylkesveger.

De tråler fylket på langs og tvers fra Hurum i sør til Hardangervidda i nord. Kristine Utengen og Øyvind Lindland ser etter sprekker og annet når 200 bruer i Buskerud saumfares i år.

En jobb for perioden mai - september

– Hovedinspeksjoner av bruene skal skje hvert femte år. Med 900 å velge blant bare i Buskerud blir det noe over 200 i året for å gå gjennom hele «stallen» i dette fylket over en fem års periode, forteller prosjektleder Kristine Utengen.

Hovedinspeksjonene gjøres alltid av to personer sammen på grunn av HMS og kvalitetssikring. På grunn av lange, lyse sommerdager skjer hovedbolken av bruinspeksjonene i perioden mai til september

Kristine er «ferskingen» i brugjengen i Buskerud og har derfor god hjelp av GPS og eldre kolleger når hun skal ta seg fram i brujungelen i et langstrakt fylke.

– For meg er mange av bruene ennå bare navn, mens nestoren blant oss, Arve Aaby, kan omtrent alle på rams. Brunavn og nummer, vegnummer, kommune og det hele. Det han ikke vet om bruene i Buskerud er neppe verdt å vite, sier hun.

Fører alt inn i dataregistret

Kristine og Øyvind tar oss denne dagen med på hovedinspeksjon på noen av bruene rett sør for Drammen langs nye og gamle E18 i Skoger mot Vestfold grense.

Eik bru på E18 er ei betongbru fra 1994. Den ser i overraskende god stand ut. Her er det veldig stor trafikk både på brua (25.000–30.000 i årsdøgntrafikk) og på lokalvegen under.

– Fra registrert vårt (Brutus) sjekker vi ut tidligere skader og utbedringer, vi ser og kjenner på betongen, ser etter skader, sprekker og misfarging, fuger og rekkverk, alt gås nøye gjennom og fotograferes, før det registreres på medbrakt skjema, forteller Øyvind Lindland.

Tilbake på kontoret etter dagens første inspeksjoner føres alt inn i dataregistret. Men før det har vi også rukket å se på en fotgjengerundergang ved Sagatun på gamle E18 litt lenger sør i Skoger. Den er fra 1974, 20 år eldre enn E18-brua.

LES OGSÅ: Syv stålbruer nominert til pris - to av dem er norske

– Overraskende bra stand

– Likevel ser den i overraskende bra stand ut. Litt småskader her og der, men generelt i godt hold. Viktigst her er det å få utbedret rekkverket på den ene siden av vegen over undergangen. Den holder ikke mål lenger etter dagens sikkerhetsstandarder.

Første økt før lunsj er unnagjort. Bruinspeksjonene i og rundt Drammen fortsetter etter en kort matpause. Og på kvelden bærer det ut igjen for mer bruinspeksjon. Nå står Øvre sund bru for tur. Her er det behov for å bruke lift.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Mye av arbeidet må gjøres om natta

Det må derfor gjøres på kvelden og natta når trafikken er mindre. Da blir ett av kjørefeltene stengt, mens spesialbilen med lift kjøres på plass. Den ligner en tivolivogn med karusell, men er et nødvendig og effektivt verktøy for å inspisere større bruer over vann både fra siden og under.

Når brupilarer i vann og elver må inspiseres brukes det selvsagt dykkere. På Øvre sund bru holder det med en spektakulær brulift denne gangen. Dykkerinspeksjon tas et annet år. På drøye to timer er jobben på Drammens nyeste vegbru gjort. Siden brua bare er ti år gammel var det lite å bemerke her.

Når bruinspeksjonene er ferdig starter den største jobben – utbedring og reparasjoner av skader som er avdekket. Det som ikke haster planlegges gjort året etter. Det som eventuelt er akutt tas så snart det lar seg gjøre.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.