MENING

- Ikke mer vei for pengene, nei

"Det er liten tvil om at vegbyggingen har blitt dyrere i løpet av de siste åtte årene, etter omstillingene," mener Liv Nordbye.

Figur fra rapporten.
Figur fra rapporten. Faksimile: Menon Economics
Liv Nordbye, tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet
20. des. 2023 - 11:55
Liv Nordbye er tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet. <i>Foto:  Privat</i>
Liv Nordbye er tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet. Foto:  Privat

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet leverte konsulentselskapet Menon Economics 15. desember en rapport om evaluering av omorganisering av vegsektoren ved innføring av et nytt veiselskap.

Her konkluderes det med at de endringene som ble gjort med innføringen av Nye Veier i 2016 har vært vellykket. Dette er omtalt i Veier24. Helleland fra Høyre frembringer også den litt for raske konklusjonen i Dagsnytt 18 den 18. desember.

For hvordan det er mulig å konkludere på et så tynt og umodent sammenligningsgrunnlag og med en så misvisende omtale? Denne rapporten burde absolutt vært fagfellevurdert av andre, eksempelvis fra NTNU og Concept-programmet e. l. før den ble gitt ut.

Fakta er at det blir mindre veg for pengene, ikke mer.

Det som er interessant er fakta i rapporten, bl. a. figuren på side 67. Den viser den faktiske utviklingen av kostnadene ved vegbygging i Norge de siste 8 årene. Figuren viser tydelig at det har blitt mindre veg for pengene og ikke mer. Det er liten tvil om at vegbyggingen har blitt dyrere i løpet av de siste åtte årene, etter omstillingene.

Statens vegvesen har lavest overskridelser i byggefasen

Når det gjelder kostnadsøkninger i byggefasen, som er kostnadsoverskridelser i ordets rette forstand, så fremgår det at Statens vegvesen i de senere årene har hatt en gjennomsnittlig kostnadsøkning i byggefasen på 9,1%. Det er høyere enn de tidligere har hatt. Samtidig har Nye veier hatt en kostnadsøkning i byggefasen på 10 %, som er 10 % høyere enn det Statens vegvesen har hatt.

Tynt og for tidlig sammenligningsgrunnlag

Når Nye Veier kun har bygd 120 kilometer veg i løpet av sine 8 år, og Statens vegvesen kun 167 kilometer de tre siste årene, er sammenligningsgrunnlaget her svakt og det har for store usikkerheter til å konkludere så skråsikkert som det fremgår av sammendraget.

Tendensiøs, feilaktig omtale

Jeg vil særlig kritisere Menon Economics  og Hellelands påpeking av at Statens vegvesen tidligere hadde kostnadsøkninger på 40 % i planfasen som nå er redusert til -7 % som følge av konkurransen med Nye Veier.

Menon Economics og Høyre-politikeren i Dagsnytt 18 fremstiller dette som om Statens vegvesen har redusert overskridelser i 40-%-klassen. Det er en tendensiøst feilaktig omtale.

Kostnadsoverslag i planfasen har usikkerhet

Det er stor forskjell på å endre prosjekters innhold før bevilgning og en budsjettsprekk, og det er viktig å være klar over at disse omtalte «kostnadsøkningene» handler om hva som planlegges gjennomført i byggefasen, før bevilgninger er gitt. På et så tidlig stadium i planfasen er det naturlig at usikkerheten er høy.

Den optimaliseringen som har foregått, er noe som sannsynligvis ville vært utført uansett, helt uavhengig av opprettelsen av et nytt veiselskap. Samtidig er det bra at prosjektene har vært gjennomført optimalisering innenfor vegnormalenes regime. Det som også er bra, er at det nå er slutt på at politikere kommer og instruerer høyere standard enn det som vegnormalene tilsier.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.