Her ser du Norges første traktorregistrerte Unimog på mange år.
Her ser du Norges første traktorregistrerte Unimog på mange år. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Dette kjøretøyet er nå også en traktor

Importøren sikter seg inn mot entreprenørmarkedet.

Unimog har fått splitter ny typegodkjenning som traktor. Importør Normog har brukt lang tid og mange timer på å få godkjent kjøretøyet som traktor.

Unimog er et merkenavn som mange kjenner til, men som færre har egen erfaring med. Litte grann historikk: Unimog oppsto som et universalkjøretøy i Tyskland etter andre verdenskrig. Den skulle være en slags ATV med lasteplan som skulle fungere greit både på autobahn og ute på åkeren. Sporvidden var slik at den passet til å hyppe poteter, for eksempel. Framkommeligheten fikk mye ros fra første stund. Den har i mange år vært populær hos militære avdelinger og redningstjenester, særlig i Tyskland.

Fram til 2008 kunne Unimog selges som traktor i Norge, etter enkeltgodkjenning fra Vegvesenet. Så var det slutt.

Men fra 2013 kom det nytt regelverk for traktorer, og i årene etter har importør Normog arbeidet lenge med å få det spesielle kjøretøyet typegodkjent som traktor. I januar 2019 kunne importøren endelig presentere den første traktorregisterte Unimog siden 2008.

– Enkelte av kundene skal ha Unimog registrert som traktor, ellers er det ikke aktuelt å kjøpe en, og vi har mistet salg på det, forteller Espen Berger i Normog.

– Som traktor er Unimogen rett og slett en mer fleksibel doning å kjøre med og bruke i arbeid, forteller han.

Fordeler med traktorregistrering

Espen Berger i Normog har arbeidet i flere år med å få godkjent traktorregistreringen. Foto: Bjørn Olav Amundsen

– En av fordelene med at kjøretøyet er traktorregistrert er at det er mye enklere å lovlig sette på slikt utstyr som skal sitte på under transport mellom arbeidsøktene. Redskap som frontlastere og kantklippere kan være svært problematiske på lastebiler i dag, siden det karakteriseres som utstikkende utstyr, men for traktor er det annerledes. Og som traktor har den større fleksibilitet med hengerbelastning, sier Berger.

– Så nå får du kjøpt Unimog som traktor eller lastebil, alt etter hva du vil ha, forteller han.

– Begrensingen er hva du kan laste på lasteplanet. Det må etter norske forhold være lavere enn 1,5 meter, men Daimler bygger lasteplan som er høyere enn det. Her håper vi å få til endringer fra fabrikken. Og kjøretøyet er klargjort for skriver, som du må bruke under noen former for arbeid.

Normog sikter seg først og fremst inn mot entreprenørmarkedet med traktoren. Den leveres med hydraulikk og frontplate på plass.

Trenger skvettlapper

– Det eneste som er ettermontert på traktoren i Norge, er skvettlapper bak. Det må nemlig en traktor ha i Norge, men ikke en lastebil, merkelig nok, sier Berger.

Startprisen for maskinen er rundt 1,4 millioner kroner, og den er cirka 160.000 kroner dyrere som traktor enn som lastebil.

– Det eneste vi synes vi mangler er ei variokasse, og det er et savn.

Godkjenning som traktor innebærer mye strengere belastningskrav til førerhytta enn for lastebil. Derfor har maskinen blant annet fått stålramme rundt førerhuset, som ellers er bygd i glassfiber.

Som traktor kan Unimog kjøres av 16-åringer med forskjellige begrensinger. Maksimal hengervekt er 27 tonn, mens kulelast er maksimalt tre tonn. Toppfart fås i flere versjoner, 50 km/t kan kjøres med utvidet førerkort, mens maksimalfart på 80 km/t krever førerkort for lastebil.

Betegnelsene på modellspekteret er fra 318 til 530. Vekt: fra 11 til 16,5 tonn. Akselavstand: fra 2,8 til 3,9 meter. Motorene er kun Euro 6. Hestekrefter: fra 180 til 300, avhengig av modell.

LES OGSÅ: Nå har Metso begynt å produsere deler med 3D-trykking

LES OGSÅ: Kommune rotet med datoene i brøytebilkontrakt

 

Forsiden akkurat nå