E39 BETNA-HESTNES

– Mangler i planlegging, risikovurdering og oppfølging av byggingen av E39 bidro til skredet på Hennset

Ekspertgruppa er tydelige i sin kritikk av Vegvesenets rolle i oppfølgingen av prosjektet og anbefaler flere forbedringspunkter.

Grunnforholdene der skredet løsnet var ikke kartlagt og derfor ukjent, konkluderer ekspertgruppen som har gransket saken.
Grunnforholdene der skredet løsnet var ikke kartlagt og derfor ukjent, konkluderer ekspertgruppen som har gransket saken. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. aug. 2023 - 12:52

–  Det er mange ting som kunne vært gjort annerledes i dette prosjektet slik at skredet kunne vært unngått, sier Lars Andresen. Han er direktør i NGI (Norges Geotekniske Institutt) og leder ekspertgruppa.

Fra mai kan ikke lenger elbilsjåfører kjører lovlig i kollektivfeltet på E18 i Asker og Bærum, på grunn av oppgradering og rehabilitering av to tunneler i Oslo.
Les også

Elbilene kastes ut av kollektivfeltet

Bakenforliggende årsaker til skredet

Ekspertgruppa presenterte i desember de utløsende faktorene for skredet, der Bjørg Hendset (85) omkom. Nå har ekspertgruppa presentert en ny rapport med de bakenforliggende årsakene til skredet.

Ekspertgruppa har funnet at det har sviktet på flere punkter i dette prosjektet, blant annet:

  • Grunnforholdene der skredet løsnet var ikke kartlagt og derfor ukjent.
  • Skredrisikoen ble feilaktig vurdert til å være lav tidlig i planfasen og ble ikke vurdert på nytt senere.
  • Vegvesenet som byggherre har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp sitt ansvar i prosjektet. Blant annet er det funnet mangler i oppfølging og kontroll av prosjektering og utførelse.
  • Entreprenøren har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp kravene i kontrakten. Tiltaket som utløste skredet var ikke prosjektert.
  • Gjeldende regelverk for veger (Vegnormal N200) åpner for å utsette grunnundersøkelser til etter inngåelse av totalentreprisekontrakt.

– Må ta et stort ansvar

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik mottar rapporten fra ekspertgruppen fra utvalgsmedlem Johan A. Vatnan. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik mottar rapporten fra ekspertgruppen fra utvalgsmedlem Johan A. Vatnan. Foto:  Statens vegvesen

– Vi mener at Vegvesenet og entreprenør må ta et stort ansvar for at disse tingene ikke ble fulgt opp tilstrekkelig i prosjektet.  Hadde dette vært gjort på en god måte, mener vi at skredet kunne vært unngått, sier Andresen videre.

Andresen peker på at det også er utfordrende at regelverket åpner for at man kan utsette grunnundersøkelser. Dette kan føre til at man mangler kunnskap om utfordrende grunnforhold og tilhørende risiko tidlig i prosjektet.

Vegvesenet tar rapporten på alvor

Vegvesenet er fornøyde med at ekspertgruppa har gjort en så omfattende gjennomgang av forbedringspunkter etter skredet. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet forteller at de nå vil gjøre en grundig vurdering av hele rapporten:

– Her har vi fått tydelige tilbakemeldinger på hva vi kunne gjort annerledes i dette prosjektet, og det tar vi på alvor. Vi vil gå gjennom rapporten og ta med oss de relevante læringspunktene. På denne måten vil vi kunne forbedre måten vi jobber framover. Vi takker alle i ekspertgruppa for arbeidet med denne kartleggingen. Arbeidet er viktig med hensyn til hvordan vi i Vegvesenet vil jobbe framover og det vil bidra til at vi kan unngå at slike hendelser skjer igjen.

Ekspertgruppa har bestått  av: 

  • Lars Andresen, leder (NGI) 
  • Anders Beitnes
  • Johan Arnt Vatnan
  • Arnstein Watn
  • Ingrid Havnen (NVE)
Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.