Livet er godt, men ikke alltid like trygt under bratte fjell i Nord-Troms. E6 gjennom Kåfjord kommune har siden den ble bygget i 1975 bydd på utfordringer både sommer og vinter.
Opp gjennom årene er det gjennomført flere store rassikringsprosjekter for å trygge ferdselen, blant annet 2,2 kilometer lange Skardalstunnelen som ble åpnet i 2003 og 3,2 kilometer lange Isfjelltunnelen åpnet i 2005. Begge disse er nå under renovering, samtidig som det har pågått byggearbeid med den nye 5,4 kilometer lange Nordnestunnelen og en km ny E6-trasé forbi bygda Manndalen.
Det er også utført et sentrumsprosjekt med ny miljøgate og staselig nytt torg i Manndalen. I tillegg til dette har man sprengt ned en stor fjellskjæring i Manndalsklubben rett nord for Manndalen. Masser fra dette prosjektet og tunnelen har vært anvendt til å utvide industriområdet i havna, samt store skredvoller flere steder i bygda.
– Glad det er over
Det er med andre ord ikke vanskelig å slå fast at Manndalen har vært en eneste stor anleggsplass de siste par årene. Utenfor nærbutikken er det ikke vanskelig å finne en innbygger som er glad det hele drar seg mot slutten.

– Det er klart det har vært vanskelig når arbeidene har stått på som verst. Som innbygger er det jo bare å planlegge litt bedre, og kanskje ta færre handleturer. Men de som driver butikker og campingplass her har nok merka det godt. Jeg tror ikke gjestene på campingen har lagt igjen så alt for mange stjerner i anmeldelsene sine på nettet, sier innbygger Silje Hovdenakk.
– Men det var tross alt bedre at de gjorde alt fort unna enn at det skulle bli dratt ut over enda lengre tid. Og det har jo blitt et solid løft for sentrum. Det har blitt virkelig flott her nå, sier Hovdenakk.
Husfliden tar grep
I tillegg til en miljøgate med beplanting og grøntområder har innbyggerne fått et steinlagt torg med utemøbler, samt en undergang slik at kryssingen av E6 ned til havna kan skje helt uten risiko for myke trafikanter.
Nordnestunnelen:
-Lengde: 5,9 km
-Steinmasser fra tunnel: 475.000 m3
-Betongbru over Manndalselva: 101 m
-Ny E6 forbi Manndalen: 1 km
-Etablering av torg, undergang, støyskjerm og miljøgate.
-Ny fjellskjæring i Manndalsklubben: 1,2 km
-Steinmasser fra skjæring: 50.000 m3
-Samlet kostnad: Cirka 1.1 mrd.
-Åpningsdato: 10. november
En av sentrumsaktørene som får glede av den nye hverdagen er husflidslaget, og for å vise sin glede stilte husflidslaget med egenprodusert snor til åpningen, vevet i en rimelig krevende operasjon av en lokal veverske.
– Det var også husflidslaget som sto for snora da Isfjelltunnelen ble åpna, men den gangen var den strikket. Denne gangen satset vi på vev, for det har vi god erfaring med fra den gangen Dronning Sonja åpnet husflidshuset vårt her i sentrum, sier en stolt husflidsleder Gunn Isaksen.
Godt forhold
Stolt er også Statens Vegvesens kontrollingeniør på sentrumsprosjektet, Geir Hugo Eriksen.
– Vi er fornøyd med hvordan Contexo har løst oppgaven med tanke på de utfordringer det innebærer når man skal jobbe med et slikt anlegg i et så tett trafikkert område, der de både har måttet tatt hensyn til passeringen av E6 og myke trafikanter og interntrafikk i bygda. I et slikt prosjekt har det vært veldig viktig å holde et godt forhold til bygda, og jeg mener Contexo fikk satt en meget god tone gjennom et folkemøte de holdt i forbindelse med oppstarten.
Forsinkelse og stevning
Når det gjelder tunnelen er nok både Statens Vegvesen og entreprenøren litt mindre fornøyde med hverandre. Som tidligere omtalt ble ikke fremdriften fra det sveitsisk/islandske arbeidsfellesskapet Marti Contractors Ltd. Marti Norge AS/IAV HF som planlagt, og Nordnestunnelen ble overlevert 10 måneder for sent.

Forsinkelsene har medført et etterspill rundt sluttoppgjøret, og i slutten av oktober ble det kjent at Marti har stevnet byggherren med krav om hele 360 millioner kroner.
– Det synes jeg er et høyt tall, med tanke på at hele kontrakten ligger på rundt 600 millioner kroner inkludert tillegg. Jeg mener de krav Marti har stilt er umulig for oss å etterkomme uten at vi bryter med regelverket, sier prosjektleder Ivar Kaino.
Hverken han eller Vegvesenets ledelse ønsker å kommentere detaljene i stevningen nærmere.
– Staten, ved Samferdselsdepartementet har mottatt stevningen fra Marti Nordnes DA, og vi vil gi vårt syn på saken i tilsvaret til stevningen. Jeg har derfor ikke noen nærmere kommentar til stevningen eller statens syn på de kravene som er fremsatt. Vi har tilsvarsfrist frem til 4. desember, sier lederen for Juridisk seksjon i Statens Vegvesen, Kjersti Narheim Haugen.
God tone
Prosjektleder Ivar Kaino berømmer allikevel entreprenøren for godt samarbeid og god kvalitet på arbeidet.
– Uavhengig av uenigheten rundt sluttoppgjøret vil jeg berømme Marti for at vi har holdt et godt forhold mellom byggherre og entreprenør i det praktiske arbeidet. Selv om drifta gikk saktere enn vi ønsket, har selskapet levert kvalitet, slår han fast.
Elektroarbeidet er utført av Mesta, et arbeid som ifølge Kaino har gått helt etter planen og overlevert i rett tid.
LES OGSÅ: Forrige uke åpnet skredsikringsprosjektet på E136 i Romsdalen
LES OGSÅ: Semitrailer tok fyr i Oslofjordtunnelen - Havarikommisjonen har avdekket flere sikkerhetsproblemer