Prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen og Mathias Fabich, adm. dir. i PNC Norge, ser fram til åpningen av Randselva bru. Bildet er tatt da brua var ferdig støpt i mars.
Prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen og Mathias Fabich, adm. dir. i PNC Norge, ser fram til åpningen av Randselva bru. Bildet er tatt da brua var ferdig støpt i mars. (Foto: Eirik Kittelsen/Statens vegvesen)

Holdt seg innenfor ramma på 3,18 mrd for E16 ved Jevnaker

Statens vegvesen er enig med Skanska og nå også med PNC om sluttoppgjøret for ny E16 ved i Jevnaker. Dermed holder Vegvesenet seg innenfor styringsramma på 3,18 milliarder kroner.

Prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen utbygging sørøst er svært godt fornøyd.

– Med signaler om strammere veibudsjetter, har det aldri vært viktigere å holde budsjettene enn nå, sier Foss i en pressemelding fra Vegvesenet

Vegvesenet har bygd 11,9 kilometer motorvei med midtrekkverk og meget god framkommelighet. Samtidig har entreprenørene nådd klimamål i anleggsarbeidet, og tilbakeført 60 mål med matjord til lokale grunneiere.

– Det er til å bli glad over, sier Foss i meldingen.

PNC har bygd den 634 meter lange Randselva bru. Skanska var entreprenør på veien videre fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker kommune.

Forbilde for andre bruer

Skanskas del av veien ble åpnet et halvt år før tiden før jul i 2021.

Brua skulle vært ferdig i oktober 2021. Flere runder med koronatrøbbel og problemer med å få inn polske fagarbeidere til Norge er årsaken til at brua åpner torsdag 7. juli.

Statens vegvesen har bygd ny E16 i Jevnaker og inn i Ringerike på budsjett. 7. juli åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård Randselva bru for trafikk. Brua er nærmeste nabo til the Twist, en annen bru som vekker internasjonal interesse. Foto: Ståle Savland/Statens vegvesen

Arbeidet med den 634 meter lange betongbrua har vakt oppsikt i det internasjonale brumiljøet. Når den siste strekningen av ny E16 i kommunene Jevnaker og Ringerike åpner, blir Randselva bru verdens største konstruksjon som er bygd uten bruk av tegninger i plan- og byggefasen.

– Erfaringene vi har gjort på Jevnaker vil være viktige for andre store bruprosjekter verden over, sier Foss.

Det er rådgivingsselskapet Sweco Norge som sammen med Armando Rito, Portugal, har beregnet og planlagt brua. PNC Norge er entreprenør.

Internasjonal prisvinner

Randselva bru har fått flere internasjonale priser for arbeidet med 3D-modellen. En av prisene vant brua i konkurranse med 130 prosjekter fra 36 ulike land. Juryen i Tekla Global BIM Awards la blant vekt på den store mengden informasjon som var i 3D-modellen. Bru-modellen består av 300.000 ulike deler.

Foss sier 3D-modellen har stort potensiale for å gjøre bygging av bruer og andre veianlegg rimeligere og mer effektiv i Norge og utlandet.

– Gevinsten er stor når fagfolkene oppdager og retter opp feil i modellen. Alternativet er å oppdage feil som må rettes opp ute på selve veianlegget. Da løper kostnadene og tiden fort, sier Foss.

Det er også enkelt å gjøre endringer og gjenbruke store deler av modellen. Samtidig er det lett å formidle hvordan det endelige resultatet blir.

– Dette er morgendagens måte å planlegge bruer og andre store konstruksjoner, sier Mathias Fabich, adm. dir. i PNC Norge, i meldingen.

Åpner 7. juli

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet ny E16 i Jevnaker før jul. 7. juli klipper han snor på ny ved Randselva bru.

– Det er en god dag for alle dem som har jobbet for å gjøre E16 i Jevnaker og inn i Ringerike tryggere. Samtidig vil nok folk flest i Jevnaker ikke savne gjennomgangstrafikken, sier Ingunn Foss i Vegvesenet.

Les også

Forsiden akkurat nå