Et av alternativene for å krysse den over fem kilometer brede Bjørnafjorden er flytebru med sideforankring.
Et av alternativene for å krysse den over fem kilometer brede Bjørnafjorden er flytebru med sideforankring. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Geofysiske undersøkelser for E39 over Bjørnafjorden lagt ut på anbud


Før sommerferien lyste Statens vegvesen ut jobben med å utføre to parallelle konseptutredningsoppdrag for den planlagte krysningen over Bjørnafjorden i Hordaland.  

Mandag ble et nytt oppdrag på gigantprosjektet lyst ut. Denne gangen dreier det seg om å skaffe nødvendig grunnlag for prosjektering av brukrysninger over fjorden.

– Oppdraget omfatter supplerende geofysiske undersøkelser (batymetri, seismikk, sidesøkende sonar). Formålet med anskaffelsen er å utføre detaljerte geofysiske undersøkelser i et område på ca.5 km2 med lengde på ca. 5.5 km og bredde på 800 m.I tillegg få utført akustiske undersøkelser på et utvalg ankerlokasjoner og eventuelle backup-lokasjoner for anker, for eventuelt kunne oppdage blokker med diameter ned til 0.5 meter, skriver Statens vegvesen i prosjektbeskrivelsen.

Jobben skal gjøres mellom 16 september og 30. oktober, og interesserte må melde seg innen 7. september.

LES OGSÅ: Nå er første konkurranse på megaprosjektet over Bjørnafjorden lyst ut

Forsiden akkurat nå