Fra Helgøy hvor vegtraseen er så godt som ferdig. Fylling og/eller bru skal krysse Helgøyfjorden foran oss.
Fra Helgøy hvor vegtraseen er så godt som ferdig. Fylling og/eller bru skal krysse Helgøyfjorden foran oss. (Foto: Åsne Nord-Varhaug, Statens vegvesen)

Fylkesvei 635 Helgøybrua

Fullt sprik i prisene for å bygge krevende bru i Rogaland

Men nå har Vegvesenet i hvert fall fått noen tall på hva det kan koste.

Det er nemlig ikke sikkert at brua blir bygd heller. 

Da Vegvesenet lyste ut konkurransen om prosjektet i juli var det med det uvanlige forbeholdet at fylket skal vurdere prisene og så avgjøre om brua skal bygges. 

– Bruprosjektet er lyst ut, men med forbehold om at fylkespolitikerne skal vurdere prisene som kommer inn og deretter avgjøre om den skal bygges, sa prosjektleder Åsne Nord-Varhaug i Statens vegvesen til Veier24 i juli i år.

Og ved tilbudsfristen 18. september hadde det kommet inn priser fra tre firmaer:

Entreprenør Tilbudspris i kr. eks. mva.
Vassbakk & Stol 72.846.584
Stangeland Maskin 78.624.116
Bertelsen & Garpestad 148.046.903

NB: Som vanlig skal Vegvesenet kontrollregne og evaluere tilbudene før de kan sies å være endelige.

Nord-Varhaug ønsker ikke å kommentere prisnivået overfor Veier24, men bekrefter at tilbudene nå skal gås etter i sømmene.

Komplisert og krevende

Noe av årsaken til at prisene spriker såpass kan være at dette bruprosjektet er et usedvanlig krevende og komplekst tiltak. Selv om det opprinnelig var snakk om kun 200 meter med fylling og sju meter med bru, så har kostnadsanslaget svingt fra rundt 40 til nærmere 120 millioner kroner.

Årsaken er at det er dype lag med ustabil leire nede i havbunnen.

I forkant av denne utlysingen fikk Vegvesenet i samarbeid med Cowi laget et konkurransegrunnlag hvor traseen for fylling og bru er trukket i en bue østover for å unngå de dårlige massene på havbunnen.

Men ennå er mye usikkert. Entreprenøren som blir valgt, skal prosjektere byggingen, og kan gjøre endringer for å finne bedre løsninger.

– Siden det er en totalentreprise kan entreprenøren langt på vei selv bestemme hvordan og hvor fjorden skal krysses, og om det skal være etter den opprinnelige planen med lang fylling og kort bru, eller om det bør være lengre bru, sa prosjektleder Nord-Varhaug til Veier24 i juli i år.

På Helgøysiden av fjorden er den tilhørende veien bygd mer eller mindre ferdig.

Men ennå er det meste usikkert. Først skal Vegvesenet regne på og vurdere tilbudene. Hvis det er hold i tallene og planene, så får vi se hva fylkeskommunen mener om saken.

Forsiden akkurat nå