BRUER

Første i verden: Tester ut automatisert laser- og laser-hybridsveising på gangbru i Åfjord

Teknologien fra verftsindustrien kan senke prisen på store bruer med milliarder, og gjøre det mulig å bygge bruene der de skal stå.

Frønes gang- og sykkelbru skal bygges som en nettverksbuebru i et spenn på 65 meter og en føringsbredde på tre meter.
Frønes gang- og sykkelbru skal bygges som en nettverksbuebru i et spenn på 65 meter og en føringsbredde på tre meter. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2020 - 16:11

Metoden brukes i mange andre industriområder, for eksempel skips- og verftsindustrien.  Nå skal vi i samarbeid med Åfjord kommune bygge en gangbru i Åfjord som, så vidt vi vet, blir verdens første bru konstruert ved hjelp av automatisert laser- og laser-hybrid sveiseteknologi, forteller Cato Dørum i Statens vegvesen i en pressemelding.

– Bruer krever mye stål, og mye stål krever mye sveising. Vi vil videreutvikle sveiseteknologien slik at den kan brukes på tykke stålplater og stålmaterialer i bruer. Når vi har testet ut teknologien på gangbrua skal vi vurdere om den kan brukes på enda større bruer, sier han.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Kan spare milliarder

Veier24 skrev om teknologiprosjektet allerede i sommer, og sjefingeniør Tore Askeland, som nå er Vegvesenets prosjektleder for Fergefri E39, men da var delprosjektleder for risikostyring og teknologikvalifisering i prosjektet, sa da at målet er at teknologien skal kunne brukes på fjordkryssinger i E39-prosjektet.

Han anslo at store bruer bygget på anleggsstedet med denne teknologien ville bli mellom 0,5 og 1,5 milliarder kroner billigere enn om bruene skulle bygges med konvensjonelle metoder i lavkostland, og så fraktes i biter til anleggsstedet. For E39-prosjektet vil det i så fall utgjøre besparelser på mellom 5 og 10 milliarder kroner.

Brua i Åfjord er planlagt av Statens vegvesen i samarbeid med Åfjord kommune og Plan Arkitekter i Trondheim. Brua bygges som en nettverkbuebru med et spenn på 65 meter og føringsbredde på 3 meter. Det er selve dekket som vil utføres som en lasersveiset stålkonstruksjon, mens buene lages i limtre. Åfjord kommune er byggherre for brua der Statens vegvesen har ansvaret for delleveransen av ståldekket.

Fra kontraktsigneringen: Yngve Aartun (Plan Arkitekter), Lars Helge Kolmannskog (Åfjord kommune), Sigbjørn Nordstrand (Prodtex Industri), Tore Roppen (Prodtex Industri), Cato Dørum (Statens vegvesen), Tore Askeland (Statens vegvesen) og Johannes Veie (Statens vegvesen). <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Fra kontraktsigneringen: Yngve Aartun (Plan Arkitekter), Lars Helge Kolmannskog (Åfjord kommune), Sigbjørn Nordstrand (Prodtex Industri), Tore Roppen (Prodtex Industri), Cato Dørum (Statens vegvesen), Tore Askeland (Statens vegvesen) og Johannes Veie (Statens vegvesen). Foto:  Statens vegvesen

Reduserer klimautslipp

I fjordkryssingsprosjektet Bjørnafjorden har Statens vegvesen jobbet en med teknologikvalifisering for automatisert sveising.

Prosjektet i Åfjord er et FoU-prosjekt som blir gjennomført i samarbeid med Prodtex Industri AS fra Vanylven i Møre og Romsdal.

– Vi har stor tro på automatisert laser og laserhybrid-sveising. Dette er teknologi som kan hjelpe oss med å redusere kostnader, sier Dørum, og forklarer:

– Det er mindre energikrevende og gir mindre materialforbruk enn tradisjonell sveising, og er dermed mer miljøvennlig. Når roboter utfører arbeidet er det også mindre fare for feil, og  sveisingen får høyere kvalitet og blir mer holdbar. Det er dessuten bra med tanke på HMS, siden en robotisert teknologi reduserer risikoen for personskader, poengterer Dørum.

Problemstrekninger på E18 og E39 i Agder og Telemark. Tekstboblene viser hva slags ekstra utstyr som er satt inn i dagens kontrakt.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Bra for norsk industri

Dørum påpeker at automatisert sveising gir store muligheter for lokal produksjon, i motsetning til manuell sveising hvor bruproduksjonen ofte gjennomføres langt unna, og stålplatene må transporteres og monteres.

– Generelt kan vi si at omkring en tredjedel av kostnadene for manuelt sveisede stålkonstruksjoner er knyttet til prosessen med transport og montering. Ved hjelp av automatisert sveiseteknologi fjerner vi disse leddene, og unngår både unødvendige kostnader og CO2-utslipp, sier han.

Les også

Flere varsler om glatt vei før dødsulykke: Innrømmer svikt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.