BRUER

Før denne aluminiumsbrua skal heises på plass må noen bygge brukarene

I 2025 blir delene av denne 55 meter lange brua i aluminium levert i Trondheim. Da må riggplassen være ferdig.

Hangarbrua i aluminium er ni meter bred, 55 meter lang og veier 60 tonn.
Hangarbrua i aluminium er ni meter bred, 55 meter lang og veier 60 tonn. Illustrasjon: Leirvik
18. des. 2023 - 12:22

For en måneds tid siden kunne sykkelruta på delstrekningen Leangbrua-Dalenbrua i Trondheim åpne.

Her sparte byggherre Vegvesenet rundt 48 millioner kroner i forhold til budsjettet, og det ble bestemt at pengene skulle brukes på den neste delstrekningen, som er Gildheim-Leangbrua, inkludert den såkalte Hangarbrua.

Nå er selve grunnarbeidene for denne nye strekningen lyst ut som en konkurranse. I kontrakten skal entreprenøren bygge ramper, landkar, støttemurer, vei og infrastruktur. Prosjektet er en del av hovedsykkelruta langs riksvei 706 mellom Gildheim og Pirbrua øst i Trondheim. Anslått verdi for oppdraget er 35 millioner kroner eks. mva.

Selve Hangarbrua er prosjektert som ei nettverksbuebru i aluminium (vekt: 60 tonn), og koster rundt 45 millioner kroner. Bruoverbygningen bygges av Leirvik på Stord og blir levert i deler til anlegget i januar 2025.

Leirvik monterer sammen brudelene på riggområdet før hele brua heises på plass på landkarene i juni 2025.

Men før det er det mye annet som skal være på plass, og kontrakten som nå er lyst ut handler om disse arbeidene:

  • Sykkelvei med fortau, som regel med bredde på 7,5 meter
  • Tilhørende VA og veilysanlegg
  • Midlertidig og permanent omlegging av høyspentkabler
  • Støttemurer og landkar
  • Klargjøring av riggplass for montering av bruoverbygning

Noen hovedmengder (cirkatall):

  • Forsterkningslag: 2500 m3
  • Asfaltert sykkelvei med fortau: 2800 m2
  • Konstruksjonsbetong: 900 m3

Entreprenøren må forholde seg til jernbanens sikkerhetsregler og de begrensninger det kan gi for anleggsdriften. Så godt som hele prosjektet ligger innenfor 30-metersgrensen fra trafikkert, elektrifisert jernbaneanlegg.

Ferdigfristen for hele oppdraget er 1. oktober 2025, men det er et par delfrister før det:

  • Området for montering av brua skal være ferdig 7. januar 2025.
  • Og begge landkarene skal være klare 5. mai samme år, slik at brua kan heises på plass.

Byggherren holder tilbudskonferanse i Trondheim 18. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.

Håpet er at sykkelveien skal levere 160 MWh pr. år til strømnettet.
Les også

Gjør nytt forsøk på sykkelfelt med solcellepaneler

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.