BRUER

Klart for ny g/s-bru i Trondheim i aluminium: Mer klimavennlig enn betong

Det er Leirvik AS som skal levere aluminiumsbrua. Kontrakten ble signert torsdag 22. juni.

Hangarbrua skal bygges i aluminium, og vil gi nyttige erfaringer som kan sette en ny bransjestandard.
Hangarbrua skal bygges i aluminium, og vil gi nyttige erfaringer som kan sette en ny bransjestandard. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. juni 2023 - 08:37

– Dersom vi kan bygge fremtidens bruer i aluminium vil det bringe bransjen et stort steg inn i det grønne skiftet, sier prosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen i en melding fra Vegvesenet.

55 meter lang

Hangarbrua er en ny gang- og sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua. Lengden på Hangarbrua er 55 meter.

Prosjektleder Torstein Ryeng tror bruer i aluminium vil bringe bransjen inn i det grønne skiftet <i>Foto:  Linda Grønstad / Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Torstein Ryeng tror bruer i aluminium vil bringe bransjen inn i det grønne skiftet Foto:  Linda Grønstad / Statens vegvesen

Delstrekningen er en del av den sammenhengende hovedsykkelruta mellom Gildheim og Pirbrua som skal gjøre det enklere for trafikanter i Trondheim å la bilen stå.

– Hovedsykkelruta vil skape en ny hverdag for hele østbyen som nå er inne i en rivende utvikling hvor det blant annet bygges boliger for 10.000 nye innbyggere de neste årene. Det er inspirerende og artig å jobbe med prosjektet, men spesielt med Hangarbrua siden den har potensial til å gi fordeler langt utover vårt prosjekt i Trondheim, sier Ryeng.

Aluminium – en «klimavinner»

I forprosjektet for Hangarbrua er det utredet to ulike brualternativer, henholdsvis fagverksbru og nettverksbuebru, begge har en spennvidde på 55 meter. Det er brudekket og overbygningen som skal bygges i aluminium. Denne løsningen gjør det også mulig å bygge brua i ett spenn.  

– Det vil være en stor fordel for oss at hele brua kan monteres i ett, dermed slipper vi å stanse togtrafikken i lang tid når vi skal montere brua, poengterer Ryeng.

Ryeng lister opp flere, kjente fordeler ved aluminium:

  • raskere å bygge
  • lavere vekt
  • enklere vedlikehold
  • lavere kostnader
  • materiale med lang levetid (ruster ikke)
  • materiale med en stor andel resirkulert materiale
  • unike muligheter til å forme og tilpasse seg (reagerer godt på varme)
RANDKLEV 20240430
Bilder fra film fra Bane Nor. Bildene viser løft av bruelementene på plass igjen etter "Hans"
Foto: Bane Nor
Les også

Her løftes brua på plass: Kollapsen koster rundt 420 millioner kroner

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.