ELBIL

Elbiler blir dyrere neste år: Her er bil-endringene i budsjettet

Tyngre elbiler blir dyrere. I tillegg kan bompengekostnadene for elbilister gå opp.

Millionbilen Mercedes-Benz EQS blir adskillig dyrere etter nyttår.
Millionbilen Mercedes-Benz EQS blir adskillig dyrere etter nyttår. Foto: Mathias Klingenberg
6. okt. 2022 - 10:17 | Endret 7. okt. 2022 - 09:29

Torsdag la finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) frem regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023. 

Den trolig største endringen er kjent fra før: Fra neste år blir det moms på den delen av kjøpsprisen som overstiger 500.000 kroner for elbiler. Momsnivået skal ligge fast fram til 2025. 

Regjeringen foreslår også at:

  • Engangsavgiften får en ny vektkomponent som gjelder alle personbiler, også elbiler. Vektomponenten er på 12,5 kroner per kilo over 500 kilo. Tyngre elbiler vil altså bli dyrere. Regjeringen regner med å kunne bokføre 2160 millioner kroner med dette tiltaket. 
  • Bompenge-kostnadene kan øke. Frem til nå har lokale myndigheter maksimalt fått lov til å ta 50 prosent av ordinær bompengetakst for elbiler. Nå økes dette til 70 prosent av ordinær takst for eksisterende og fremtidige bompengeprosjekter. 
  • De vil likebehandle elbiler med andre biler i firmabilbeskatningen. Regjeringen regner med å kunne bokføre 240 millioner kroner med denne innstrammingen. 
  • Innføre full omregistreringsavgift på elbiler. Dette vil dra inn 250 millioner i 2023, mener regjeringen. 

Regjeringen skriver også at de vil forsterke insentivene for kjøp av elbil ved å stramme inn engangsavgiften for hybrid- og fossilbiler. De reduserer vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybrider. Samtidig øker de CO2-komponenten i engangsavgiften. Her er det altså snakk om bruk av pisk for hybrid- og fossilbilkjøperne. 

– En regjering som går på diesel

– Dette er tidenes dårligste elbilbudsjett. Regjeringen gjør alt på en gang, og gjør det dyrere å kjøpe og å bruke elbil. Det vil medføre en kraftig brems på elbilutviklingen i Norge. Dette er en regjering som går på diesel, tordner Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun reagerer på at konkurransekraften svekkes når vi nærmer oss 2025. Planen er at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025.

– Momsen forventet vi, men ikke engangsavgift, full omregistreringsavgift og 100 prosent beskatning på elbiler som firmabil, sier hun.

Bu reagerer også på at regjeringen foreslår å øke øvre grense for elbiler i bomringene fra 50 til 70 prosent. Det gjør elbilene dyrere i bruk, påpeker hun.

Når det gjelder engangsavgift, innføres en vektkomponent for alle biler. Denne er 12,50 kroner pr. kilo over 500 kilo og gjelder alle biler uavhengig av drivlinje.

– Da glemmer de at elbilene jevnt over er tyngre enn fossilbiler på grunn av batteriene. Dette grepet er med på å svekke konkurransekraften, sier Bu.

Hun sier at Elbilforeningen nå forventer at Stortinget tar grep for å redde den norske elbilsatsingen. For statsbudsjettet er tross alt ikke skrevet i stein. Det må vedtas i Stortinget, og Bu sier hun forventer at Stortinget er mer opptatt av klima og å komme i mål med 2025-målet.

– Rekkeviddeavgift

NAF er heller ikke fornøyd.

– Vi syns det er håpløst at de vil innføre rekkeviddeavgift. For jo bedre rekkevidde en elbil har, jo større er batteriet og jo høyere er vekten. Det kombinert med moms betyr at hvis dette står seg så blir det en dobbel smell som går ut over mange gode familiebiler med god rekkevidde. De kortslutter elbilsatsingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Sødal påpeker også at sikkerhetsutstyr øker vekten på biler, og mener at endringen vil gjøre at trafikksikre biler med god rekkevidde bil bli langt dyrere.

Han tror også at full omregistreringsavgift vil få konsekvenser i bruktbilmarkedet.

– Vi advarte tidligere i år om at kjøpsavgiften kunne komme. Formuleringen lå der, og dessverre fikk vi rett, sier Sødal.

Han sikter til revidert statsbudsjett for 2022, hvor NAF mente at ordlyden i stortingsvedtaket åpnet for flere avgifter enn bare moms. Vedtaket omtalte både momsfritak og «kjøpsavgifter for elbiler». De fryktet at Stortinget med dette ga regjeringen anledning til å innføre flere avgifter enn moms.
Sødal understreker at det som er lagt frem er et budsjettforslag, og at NAF nå håper Stortinget kjenner sin besøkelsestid.

– Alt blir dyrere på elbil. Kjøpsavgift, moms, forslag om å øke bompengene til 70 prosent av full takst. Det er en massiv økning. Samtidig er det et mål om kun å selge nullutslippsbiler i 2025. Det rimer ikke helt, sier Sødal.

Han mener det har gått raskt med avgiftsøkninger på kort tid, og at det kan hende nybilsalget får seg en knekk neste år fordi folk vil prioritere vekk bilkjøp. Det vil være viktig å beholde mange fordeler for elbiler om vi skal klare omleggingen av nybilsalget de kommende årene, sier Sødal.

– Dette får store konsekvenser for alle som står i kø for å få levert ny bil. For avgiftsendringer må du ta selv, sier han.

– Ikke praktisk mulig

Stig Morten Nilsen, administerende direktor i Norges Bilbransjeforbund, sier til TU at han er svært skuffet over budsjettet.

– Jeg har vært her i tolv år og aldri opplevd at det kommer så mange endringer i ett budsjett, sier han.

Skuffelsen går blant annet ut på at de mener det er for kort tid fra budsjettet skal vedtas i desember til momsen på elbiler skal innføres 1. januar.

– Først når budsjettet vedtas 10. desember får vi vite hvordan det ser ut. Da har bilbransjen, regnskapsbransjen og finansieringsbransjen tre uker på seg til å lage systemer for dette. Det er ikke praktisk mulig å få til på så kort tid. Alle regnskaps- og faktureringssystemer må endres, sier han.

Han forteller at de sendte et brev til regjeringen hvor de bad om at momsendringen innføres først 1. mai eller senere, slik at bransjen får tid til å lage systemer for dette. De ble ikke hørt.

– Men momsinnføringen har jo vært varslet tidligere?

– Skatt- og avgiftsendringer kan bli snudd på hodet i forhandlingene med SV. Dermed vet vi ingenting sikkert før desember, sier han.

Han er også skuffet på vegne av kundene som fortsatt venter på ny elbil som nå blir dyrere. Han sier vektkomponenten i engangsavgiften kom ut av det blå.

– Regjeringen varslet i revidert budsjett merverdiavgift på elbilene for å gi kundene forutsigbarhet. Når gjør det det stikk motsatte. De innfører plutselig en helt ny avgift som rammer alle elbiler.

– Kundene venter på grunn av utfordringene i de globale forsyningskjedene. Nå når de doble ekstraregninger fra staten. Det er en hån mot kundene, legger han til.

Så mye dyrere blir elbilene med moms

Det har en stund vært knyttet spenning til om moms-innføringen vil la seg gjennomføre. For eksempel har bransjeforeningen Regnskap Norge kalt løsningen med moms på deler av beløpet for «klønete». Norges Bilbransjeforbund har pekt på at de kjenner modellen, men ikke detaljene, og har etterlyst at forslaget skal ut på høring.

  • En fullutstyrt Tesla Model Y Performance utstyrt med alle tilgjengelige tilvalg vil øke med 58.080 kroner fra 732.322 kroner til 790.402 kroner med moms på beløpet som overstiger 500.000 kroner. På toppen av det kommer vektkomponenten i engangsavgiften på 18.712 kroner, altså blir ny pris på 809.114 kroner.
  • En godt utstyrt Volkswagen ID.4 GTX uten vinterdekk øker fra 621.260 kroner til 651.575 kroner med moms, tilsvarende 30.315 kroner. Vektavgiften utgjør her 20.450 kroner, noe som gir en totalpris på 672.025 kroner (gitt egenvekt uten fører på 2136 kilo).
  • En Hyundai Ioniq 5 med største batteri og firehjulstrekk går fra 586.900 kroner til 608.625 kroner takket være momsinnføringen, det er opp 21.725 kroner. I tillegg kommer vektkomponenten som utgjør 20.937,50 ved en egenvekt på 2175 kilo. Det gir en ny totalpris på 629.562,50 kroner. 

I praksis vil bilene i dette prissegmentet ha moms på tilleggsutstyret, da startprisen ofte ligger rundt 500.000 kroner for både Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 GTX og Hyundai Ioniq 5.

Det er også verdt å nevne at om du tenker på hvor mye moms du har betalt på hele beløpet på bilene i eksemplene, vil den aller dyreste Tesla Model Y-varianten ha reell moms på 7,34 prosent, VW ID.4 GTX 4,65 prosent og Ioniq 5 AWD 3,56 prosent. Det er fremdeles langt under full moms, som ville vært 25 prosent.

Grafen viser hvordan inntektene fra bilrelaterte særavgifter er redusert fra toppåret 2007. Den fremskriver også en utvikling frem mot 2030.
Les også

Denne grafen fikk alarmen til å gå i departementet: Derfor fjernes momsfritaket på elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.